Istungi profiil: Urmas Reinsalu
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-01-13
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt valitsust kritiseeriv ja tulemuspõhine, rõhutades energiajulgeoleku ja majanduse konkurentsivõime esmasust. Kõneleja vastustab valitsuse ideoloogilist lähenemist 2035. aasta taastuvenergia eesmärgile ja nõuab koheseid, praktilisi otsuseid varustuskindluse tagamiseks. Valitsuse tegevust iseloomustatakse kui "jõuetut juhtimist" ja "peataolekut" kriitilises olukorras.
8 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi energeetikapoliitikas, eriti elektrihinna prognoosimise, CO2 emissioonikaubanduse ja varustuskindluse tagamise mehhanismide osas. Kasutatakse tehnilisi termineid ja numbrilisi võrdlusi (nt Nord Pooli hinnad, 1.4 senti/kWh), toetudes Eesti Energia, Kaubandus-tööstuskoja ja Teaduste Akadeemia ekspertide seisukohtadele. Eraldi rõhutatakse vajadust opereerida kehtiva Euroopa õiguse, sh elektrituru direktiivi alusel.
8 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kiireloomuline, kriitiline ja analüütiline, keskendudes loogilistele argumentidele ja faktidele, mitte emotsioonidele. Toon on peaministri suhtes nõudlik ja konfronteeriv, süüdistades valitsust jõuetus juhtimises ja "turundusega opereerimises". Kõneleja kasutab struktureeritud kriitikat, jagades valitsuse juhtimisvead organisatsiooni-, personali- ja finantsjuhtimise valdkondadesse.
8 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt täiskogu istungil küsimuste esitamisega, viidates varasematele päringutele ja komisjonide koosolekutele (nt eelarve kontrolli komisjon). Tegevusmuster näitab süstemaatilist valitsuse tegevuse jälgimist ja kriitilist analüüsi, sealhulgas konkreetsete dokumentide (nt elektrihinna arvutused) väljanõudmist.
8 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud valitsusele tervikuna, eriti peaministrile ja sotsiaaldemokraatidele, keda süüdistatakse energeetikaküsimustes otsuste blokeerimises. Kriitika on nii poliitiline (vale eesmärgipüstitus energeetikas) kui ka protseduuriline, viidates nepotistlikele manöövritele riigisekretäri ametikoha ümber ja finantsjuhtimise segadusele. Kompromiss on välistatud ideoloogiliste eksperimentide osas, nagu 100% taastuvenergia eesmärk.
8 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööst poliitiliste partneritega ei räägita, kuid kõneleja toetub tugevalt välisele ekspertiisile ja huvigruppidele, viidates Kaubandus-tööstuskojale ja energiaekspertidele. Valitsusele esitatakse kriitilisi soovitusi, nagu näiteks CO2 piirangute mahavõtmine põlevkivijaamadel, kuid avatust kompromissidele valitsusega ei ilmne.
8 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on Eesti riiklikul energiajulgeolekul ja majanduse konkurentsivõimel regioonis, viidates spetsiifilistele taristuobjektidele nagu Estlink 2, Kiisa ja Narva. Rõhutatakse, et Eesti elektrihind on teiste regiooni riikidega võrreldes konkurentsivõimetu.
8 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad tugevalt Eesti majanduse konkurentsivõime tagamisele taskukohaste ja prognoositavate elektrihindade kaudu. Kõneleja on vastu valitsuse plaanitud elektriaktsiisi ja käibemaksu tõusule ning täiendavate tasude (nt võimsusreservi tasu) kehtestamisele, nähes neid inflatsioonilise koormuse ja stressi allikana. Eelistatakse tööstuse potentsiaali realiseerimist, mitte kokkutõmbumist.
8 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Puuduvad andmed.
8 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on valitsuse energeetikaalaste dokumentide, nagu energiamajanduse arengukava 2035 ja kliimaseaduse, kritiseerimisel, nimetades neid "kõlbmatu juhtimissuunisena". Kõneleja vastustab tehnoloogianeutraalsuse puudumist ja viitab õiguskantsleri seisukohale Auvere jaama investeeringu regulatiivse blokeerimise põhiseadusvastasuse kohta.
8 Analüüsitud kõnesid