Päevakorra profiil: Urmas Reinsalu

Vedelkütuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (622 SE) esimene lugemine

2025-05-21

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja on kriitiline eelnõu menetlusliku poole suhtes, märkides, et seda oleks pidanud esitlema taristuminister, ning seab kahtluse alla Euroopa Liidu algatuste (nagu ETS2) loogika. Ta nõuab selgust Eesti rahvusliku seisukoha osas kestliku lennukikütuse eesmärkide suhtes 2050. aastaks, rõhutades poliitika tegelikku majanduslikku mõju tarbijatele. Seisukoht on poliitika- ja tulemuspõhine ning mõõdukalt opositsiooniline.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi Euroopa Liidu lennundusregulatsioonidest, viidates ReFuelEU Aviation aktile ja selle otsekohalduvale määrusele ning implementeerimise tähtaegadele (2024, 2025). Ta kasutab spetsiifilisi termineid (ETS2, kestlik lennukikütus) ja viitab Rahvusvahelisele Tsiviillennunduse Organisatsioonile (ICAO) kui globaalsele hindajale.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on otsene, küsitlev ja konfronteeriv, eriti vastates oponendi väidetele, kasutades väljendeid nagu "eluvõõras jutt" ja "kes siis hämab?". Kõneleja toetub loogilistele argumentidele ja konkreetsetele andmetele, tuues näiteks Lufthansa kehtestatud lennupiletite lisatasud (kuni 72 eurot) oma seisukoha tõestamiseks.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed piirduvad kolme järjestikuse sekkumisega ühe ja sama seaduseelnõu arutelul ühel päeval (2025-05-21).

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud eelnõu esitlejale (Andres/minister), keda süüdistatakse majandusliku mõju varjamises ja "hämamises" seoses ReFuelEU Aviation akti kuludega. Kriitika on suunatud nii menetluslikele vigadele (vale minister esitleb) kui ka poliitika tegelikele kuludele tarbijatele.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ei ole piisavalt andmeid.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt rahvusvahelistel (EL-i määrused, ICAO) ja riiklikel küsimustel (Eesti rahvuslik seisukoht kliimaeesmärkides 2050. aastaks).

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja on tundlik regulatsioonide otsese majandusliku mõju suhtes, tuues esile, et EL-i aktide implementeerimine toob kaasa reaalseid kulusid lennundusettevõtetele ja lõpptarbijatele (kuni 72 eurot piletitasu). Ta on kriitiline nende kulude varjamise suhtes ja rõhutab investeerimis- ning ülalpidamiskulude globaalset hindamist.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei ole piisavalt andmeid.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Vedelkütuse seaduse muutmise eelnõu (622 SE) kriitilisel analüüsil, eriti seoses ReFuelEU Aviation akti ülevõtmise vajaduse ja majandusliku mõjuga. Kõneleja tegutseb kriitilise küsitlejana ja vastandub eelnõu esitatud implementeerimisloogikale.

3 Analüüsitud kõnesid