Päevakorra profiil: Urmas Reinsalu

Riigieelarve seaduse Eesti Vabariigi põhiseadusega kooskõlla viimise seaduse eelnõu (525 SE) esimene lugemine

2024-12-17

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on riigieelarve seaduse põhiseadusega kooskõlla viimisel ja parlamendi kontrolli taastamisel tulude ja kulude üle. Esineja võtab tugevalt vastanduva ja tulemuspõhise positsiooni, kritiseerides valitsuse suutmatust valitsemiskulusid vähendada ja eelarvevahendeid tõhusalt juhtida. Isamaa suunis on taastada olukord, kus parlamendil on seadusandjana pädevus eelarve kululiike selgelt määratleda. Seisukoht on tugevalt toetatud õiguskantsleri ja riigikontrolöri diagnoosidele tuginemisega.

6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja demonstreerib sügavat asjatundlikkust riigi rahanduse ja eelarveprotsesside vallas, kasutades detailseid numbreid ja statistikat (nt 426 miljoni euro ületõstmine, 2 miljardi euro kasutamata jäämine). Rõhutatakse tehnilisi termineid nagu valitsemiskulud, kululiigid ja konsolideeritud välisvahendid. Asjatundlikkus väljendub ka võrdluste tegemises 2024. ja 2025. aasta eelarvete ning riigi eelarvestrateegia vahel, et tõestada valitsuse väidete ebatäpsust.

6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline ja pakiline, rõhutades olukorra tõsidust (nt "täielik tohuvabohu," "juhtimist ei ole"). Esineja toetub tugevalt loogilistele argumentidele ja faktidele, kasutades numbreid valitsuse väidete ümberlükkamiseks ("see ei vasta tegelikkusele"). Kasutatakse ka tugevaid, hinnangulisi väljendeid, nagu "retooriline juhtimishäma" ja "piinlikud numbrid," et rõhutada halva juhtimise tagajärgi.

6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on seotud konkreetse seaduseelnõu (525 SE) esimese lugemisega Riigikogus detsembris. Esineja viitab eelmise nädala sündmustele (eelarve vastuvõtmine) ja lubab probleemi uuesti tõstatada uue aasta alguses ("uue hooga uuesti"), näidates püsivat pühendumust teemale.

6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud valitsuse ja koalitsiooni vastu, keda süüdistatakse põhiseadusvastases eelarve vastuvõtmises ja avalikkuse eksitamises valitsemiskulude vähendamise osas. Kriitika on intensiivne ja keskendub protseduurilistele puudujääkidele (läbipaistmatus) ja juhtimisveale (ressursside üle kontrolli kaotamine). Valitsuse poliitikakäekirja kirjeldatakse kui maksutõuse ilma kulude vähendamiseta.

6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööd otsitakse parlamendiliikmetega, kes usaldavad õiguskantsleri ja riigikontrolöri diagnoose ning soovivad eelarvet vastu võtta põhiseaduspäraselt. Esineja viitab hüpoteetilisele võimalusele saavutada saalis ühine seisukoht, kui president kasutaks oma jõuõlga eelarve väljakuulutamata jätmiseks.

6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on eranditult riiklik, käsitledes Eesti Vabariigi põhiseadust, riigieelarve seadust ja keskvalitsuse rahanduslikku juhtimist.

6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad fiskaalset distsipliini, säästlikkust ja valitsemiskulude tõhusamat opereerimist. Esineja kritiseerib teravalt valitsuse poliitikat, mis näeb ette maksutõuse (üle miljardi euro) ilma valitsemiskulude tegeliku vähendamiseta. Oluliseks peetakse kontrolli taastamist ressursside üle, et vältida kontrollimatut kulude manööverdamist.

6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalküsimused on mainitud vaid eelarve kontekstis, märkides, et sotsiaaltoetused on eelarves suurima mahuga ja arvestusliku iseloomuga. Samuti mainitakse haridus- ja kultuurivaldkonna asutuste eelarve mahu vähendamist, kuid konkreetseid seisukohti sotsiaalpoliitika teemadel esitatud ei ole.

6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Riigieelarve seaduse Eesti Vabariigi põhiseadusega kooskõlla viimise seaduse eelnõu (525 SE) algatamisel ja toetamisel. Eesmärk on taastada parlamendi pädevus tulusid ja kulusid selgelt määratleda ning nõuda juriidilistele isikutele eraldatavate toetuste kirjendamist. Lisaks tehakse üleskutse presidendile jätta 2025. aasta riigieelarve seadus välja kuulutamata.

6 Analüüsitud kõnesid