Päevakorra profiil: Urmas Reinsalu
Arupärimine huvigruppide kaasamise kohta (nr 656)
2024-11-18
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt valitsuse majanduspoliitika vastane, mida kirjeldatakse kui "majandusvaenulikku" ja ebastabiilsust tekitavat. Rõhutatakse valitsuse kehva sooritust, viidates rekordiliselt madalale usaldusele ja Eesti majanduslangusele Euroopas. Fookus on tugevalt suunatud valitsuse tegevuse tulemuslikkuse ja usalduse puudumise kritiseerimisele.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust riigi rahanduse, maksupoliitika ja eelarveanalüüsi vallas. Kasutab detailseid statistilisi andmeid (nt 40 ettevõtlusorganisatsiooni protest, 87 palli negatiivset hinnangut) ning esitab täpseid võrdlusi 2024. ja 2025. aasta eelarveridade vahel (tööjõukulud, toetused, majanduskulud). Samuti on ta kursis hea õigusloome põhimõtete ja konkreetsete seadusandlike muudatustega elektriturul ja töötülide lahendamises.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on väga võitluslik, kriitiline ja pakiline, süüdistades valitsust lohakas juhtimises ja "hookuspookuse" kasutamises eelarves. Kasutatakse nii emotsionaalseid süüdistusi ("must rekord," "silmapete") kui ka loogilisi, andmetele tuginevaid argumente, viidates Konjunktuuriinstituudi ja Rahandusministeeriumi hinnangutele. Kõneleja kritiseerib peaministrit isiklikult naljatamise ja vastuste vältimise eest.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõned on osa Isamaa saadikute esitatud arupärimisest, mis näitab struktureeritud opositsioonilist tegevust valitsuse tegevuse kontrollimisel. Kõneleja jälgib pidevalt majandusbaromeetreid ja valitsuse kommunikatsiooni, viidates peaministri hiljutisele partei juubelil peetud kõnele.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on valitsus ja peaminister, keda kritiseeritakse intensiivselt nii majanduspoliitika sisu kui ka menetluslike rikkumiste pärast. Süüdistused on suunatud valitsuse suutmatusele kaasata huvigruppe ja rikkuda hea õigusloome põhimõtteid. Kriitika on terav, süüdistades valitsust Eesti majanduse edu laristamises.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid ebapiisavalt. Kõneleja keskendub valitsuse vastutusele võtmisele ja konfrontatsioonile, koostöövõimalusi või kompromissivalmidust ei mainita.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on täielikult riiklikul tasandil, käsitledes Eesti majanduse käekäiku, ettevõtlusorganisatsioonide muresid ja Eesti positsiooni Euroopa majanduslanguse kontekstis. Puuduvad viited konkreetsetele piirkondlikele või kohalikele projektidele.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab stabiilsust, ettemääratust ja ettevõtlusorganisatsioonide sisulist kaasamist majanduspoliitika kujundamisse. On tugevalt vastu tarbimismaksude (tulumaks, käibemaks, aktsiisid) tõusule, mis teeb Eestist Euroopa tarbimismaksude tšempioni. Kritiseerib valitsuse suutmatust valitsemiskulusid reaalselt vähendada, tuues esile vaid 0,1% tegeliku kokkuhoiu.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalküsimusi käsitletakse majandusliku kindlustunde kaudu, rõhutades Eesti perede kindlustunde halvenemist ja elukvaliteeti mõjutava reaalse ostujõu vähenemist. Kritiseerib valitsuse poliitikat, mis tekitab inimestes ebakindlust tuleviku suhtes.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on valitsuse maksutõusude eelnõude (tulumaks, käibemaks, aktsiisid) ja riigieelarve eelnõu vastustamisel ning detailidel kontrollimisel. Eelkõige rõhutatakse valitsuse rikkumisi hea õigusloome ja normitehnika eeskirja osas seaduseelnõude menetlemisel. Samuti kritiseeritakse kavandatavaid muudatusi elektriturul ja kollektiivse töötüli lahendamise korralduses.
3 Analüüsitud kõnesid