Päevakorra profiil: Urmas Reinsalu
Sõnapidamine
2024-10-23
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugev opositsioon valitsuse tegevusele, keskendudes valitsuse lubaduste murdmisele (sõnapidamine) ja majandusvaenulikule poliitikale. Kriitika on peamiselt suunatud valitsuse käitumise usaldusväärsusele ja majandustulemustele, mitte niivõrd väärtustele. Kõneleja rõhutab, et valitsus murrab süsteemselt ja tahtlikult oma sõna nii regulatsioonide kui ka maksude osas, tekitades umbusaldust.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib tugevat asjatundlikkust majanduspoliitika, maksunduse ja regulatsioonide alal. Kasutatakse konkreetseid andmeid, näiteks 30 miljoni euro suurune kulu kestlikkusaruandlusele ja üle miljardi euro maksutõuse. Viidatakse ametlikele prognoosidele ja organisatsioonidele, nagu Rahandusministeerium, Luminori pank ja Eesti Kaubandus-Tööstuskoda, et toetada väiteid majanduse taastumise pidurdumisest.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on terav, nõudlik ja konfronteeriv, keskendudes valitsuse vastutusele ja ebaaususele. Kasutatakse tugevaid süüdistusi (nt "valelik käekiri", "süsteemselt ja tahtlikult oma sõna murrab") ning nõutakse korduvalt vastuseid põhimõttelistele küsimustele. Kõneleja kasutab nii loogilist argumentatsiooni (numbrid) kui ka emotsionaalset süüdistust usalduse kaotamises.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed näitavad aktiivset osalemist Riigikogu debatis või küsimuste voorus, esitades järjestikku mitu küsimust peaministrile ja rahandusministrile. Tegevusmuster viitab fookusele valitsuse otsesele vastutusele võtmisele parlamendi ees. Muud tegevusmustrid (nt sagedus, reisimine) puuduvad.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on valitsus, eriti peaminister ja rahandusminister, keda süüdistatakse süsteemses ja tahtlikus lubaduste murdmises. Kriitika on intensiivne ja suunatud nii poliitika majandusvaenulikkusele kui ka valitsuse käitumise ebausaldusväärsusele. Kompromissivalmiduse asemel rõhutatakse protesti (viidates 40 ettevõtlusorganisatsiooni protestile) ja nõutakse vastutust.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöö kohta andmed puuduvad; kõneleja keskendub valitsuse teravale kritiseerimisele ja nõuab parlamendi töökorralduse muutmist. Ta pakub välja mudeli, mille kohaselt parlamendiliikmed valiksid ministrid, keda nad Riigikogu ees näha tahavad, eesmärgiga saavutada sisulisem kvaliteet.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on eranditult riiklikul tasandil, käsitledes Eesti majanduse üldist olukorda, maksupoliitikat ja parlamendi töökorraldust. Rõhutatakse Eesti inimeste ostujõu halvenemist ja majanduse taastumise pidurdumist. Konkreetsed regionaalsed teemad puuduvad.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt ettevõtlust toetavad ja regulatsioone vastustavad, nõudes halduskoormuse vähendamist põhimõttel "üks sisse, üks välja". Kõneleja on vastu uute maksude kehtestamisele (jäätmetasu, pakendiaktsiis) ja süüdistab valitsust majanduse taastumise pidurdamises maksupoliitika kaudu. Rõhutatakse, et valitsuse poliitika halvendab keskmist palka teeniva inimese elukvaliteeti.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Puuduvad andmed.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on uute regulatsioonide ja maksude vastustamisel, eriti kestlikkusaruandluse kohustuse osas, mille puhul valitsus ei pidanud lubadust vanu regulatsioone tühistada. Lisaks rõhutatakse vajadust muuta parlamendi töökorraldust, et parandada ministrite vastutuse kvaliteeti Riigikogu ees.
4 Analüüsitud kõnesid