Päevakorra profiil: Urmas Reinsalu

Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) esimene lugemine

2024-10-16

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on riigi raha juhtimise ja riigieelarve baasseaduse põhiseaduslikkuse küsimustel. Kõneleja vastandub tugevalt esitatud eelnõule (511 SE), sildistades selle asendustegevuseks, mis ei lahenda keerulises finantsolukorras olemuslikke probleeme. Seisukoht on tugevalt põhjendatud põhiseaduslike institutsioonide hinnangutega, rõhutades vajadust sisuliste, mitte kosmeetiliste muudatuste järele.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust riigieelarve baasseaduse ja riigi rahanduse juhtimise teemadel, kasutades termineid nagu "baasseadus" ja "asendustegevus". Ekspertiis tugineb tugevalt põhiseaduslike institutsioonide (õiguskantsler, riigikontrolör) ühispöördumiste ja hinnangute tsiteerimisele. Rõhutatakse kehtiva seaduse võimalikku põhiseadusvastasust.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on konfronteeriv ja kriitiline, esitades rahandusministrile teravaid küsimusi algatuse sisulise mõtte ja strateegilise kavatsuse kohta. Kasutatakse loogilist argumentatsiooni, mis põhineb põhiseaduslike institutsioonide otsestel tsitaatidel, et anda kriitikale kaalu. Kolmas kõne sisaldab iroonilist ja protseduurilist elementi, et rõhutada ministri väidetavat ebaõnnestumist ja eelnõu asendustegevuslikku iseloomu.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster piirdub aktiivse osalemisega Riigikogu istungil küsimuste ja kommentaaridega, keskendudes konkreetse seaduseelnõu (511 SE) esimesele lugemisele. Kõneleja sekkub korduvalt, et rõhutada oma kriitikat eelnõu sisutühjuse osas.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on rahandusminister Ligi ja valitsuse esitatud seaduseelnõu. Kriitika on intensiivne ja sisuline, süüdistades algatust asendustegevuses ja strateegilise mõtte puudumises. Vastuseis on suunatud ka ministri hoiakule põhiseaduslike institutsioonide (õiguskantsler ja riigikontrolör) osunduste suhtes.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöö parlamendiliikmetega ei ilmne. Strateegiliselt kasutatakse koostööd põhiseaduslike institutsioonide (õiguskantsler ja riigikontrolör) hinnangutega, et toetada oma vastuseisu valitsuse eelnõule, viidates nende ühispöördumisele.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Andmeid ebapiisavalt.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad vajadusele tagada riigi raha juhtimise selgus ja põhiseaduslikkus, eriti keerulises finantsolukorras. Rõhutatakse, et valitsuse algatus takistab sisulist tegelemist kokkuhoiuküsimustega, kuna ei lahenda baasseaduse struktuurseid probleeme.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ebapiisavalt.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) vastustamisel. Kõneleja tegutseb eelnõu tugeva kriitikuna, rõhutades selle vähest mõju ja suutmatust lahendada riigieelarve baasseaduse põhiseaduslikke probleeme.

3 Analüüsitud kõnesid