Päevakorra profiil: Urmas Reinsalu
Energiamajanduse korralduse seaduse, elektrituruseaduse ning keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse muutmise seaduse eelnõu (359 SE) kolmas lugemine
2024-09-25
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt opositsiooniline valitsuse energiapoliitika suhtes, mida kritiseeritakse tervikliku analüüsi ja kvaliteedi puudumise eest. Peamised nõudmised on varustuskindluse, juhitavate võimsuste ja konkurentsivõimelise elektrihinna tagamine Eestis toodetud energia abil. Kriitika on suunatud nii poliitika sisule (meretuuleparkide doteerimine) kui ka valitsuse tegevuse ebakvaliteedile, mistõttu eelnõu ei toetata.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib kõrget asjatundlikkust energeetika ja energiaturu regulatsiooni alal, kasutades spetsiifilisi termineid (nt juhitavad võimsused, sagedustasu, teravatt). Esitatakse detailsed rahalised näitajad (nt 2,6 miljardit eurot doteerimiseks, 100 miljonit eurot lisakoormust) ja viidatakse analüütilistele allikatele nagu Eesti Energia ja Kliimaministeeriumi enda analüüsid.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline ja pakiline, rõhutades valitsuse vastutustundetust ja analüüsikvaliteedi puudumist. Kasutatakse tugevaid loogilisi argumente, mis põhinevad rahalistel näitajatel ja analüüsidel, kombineerituna emotsionaalse apellatsiooniga majanduse ja inimeste koormamise teemal. Kasutatakse kujundlikku keelt, viidates näiteks Ketsemani aiale.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõne on peetud Riigikogus seaduseelnõu kolmandal lugemisel. Viidatakse varasemale tegevusele (Isamaa tervikliku plaani mahahääletamine kevadel) ja lubatakse teemaga lähiajal edasi tegeleda, kuna probleemid kuhjuvad.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on valitsus ja Kliimaministeerium, keda kritiseeritakse analüütilise kvaliteedi puudumise ja kiirustamise eest. Kriitika on intensiivne ja sisuline, puudutades nii ebaratsionaalseid dotatsioone (meretuulepargid) kui ka õigusriiklikke argumente (Konkurentsiameti tasude kehtestamine ilma seadusliku aluseta). Valitsuse käsitlust peetakse vastutustundetuks.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on antud kontekstis vastanduv; viidatakse Isamaa tervikliku plaani mahahääletamisele kevadel. Koostöövõimalus seotakse tingimusega, et valitsus peab esitama tervikliku, sisulist kvaliteeti omava energiapoliitilise vaate, mida parlament on võimeline arutama.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on rangelt riiklik, keskendudes Eesti varustuskindlusele, elektrienergia hinnale Eesti tarbijatele ja majandusele ning riiklikele seadusemuudatustele. Mainitakse regioonis konkurentsivõimelise elektrienergia hinna tagamist.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated rõhutavad konkurentsivõimelise elektrihinna tähtsust majanduse perspektiivi silmas pidades ning vastustavad uusi koormisi. Tugev vastuseis on täiendavatele maksutõusudele ja tasudele (prognoositav 100 miljoni euro suurune kulu), mis kallutavad elektri hinda, ning kritiseeritakse 2,6 miljardi euro ulatuses doteerimist.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on käimasoleva energiaseaduste muutmise eelnõu (359 SE) vastustamisel, kuna see on kontekstist välja kistud. Kritiseeritakse kiirkorras ettevalmistatavat seaduseelnõu sagedus- ja reservvõimsuse tasude kehtestamiseks. Eesmärk on sundida valitsust koostama terviklikku ja analüütiliselt kvaliteetset energiapoliitilist seadusandlust.
1 Analüüsitud kõnesid