Päevakorra profiil: Urmas Reinsalu

Riigi 2024. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (456 SE) teine lugemine

2024-06-14

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu täiendav istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja vastandub teravalt valitsuse lisaeelarvele, süüdistades valitsust juhtimiskriisis ja suutmatuses teha ratsionaalseid rahandusotsuseid. Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud sisulisele poliitikamuutusele ja riigi rahanduse stabiliseerimisele, pakkudes Isamaa alternatiivina eelarvepositsiooni parandamist 1,2% SKP-st. Ta rõhutab, et Euroopa Parlamendi valimiste tulemus oli valitsuse mandaadi selge delegitimeerimine, nõudes põhimõttelist poliitika muutust. Fookus on peamiselt valitsuse tegevuse ja tulemuslikkuse kriitikal.

8 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust riigi rahanduse, eelarve täitmise ja fiskaalpoliitika alal, kasutades konkreetseid andmeid ja statistikat. Ta analüüsib detailseid eelarvemehhanisme, nagu sihtotstarbeta reservi ja ülekantavate vahendite tõlgendamist, tuues välja vastuolud formaalse ja tegeliku olukorra vahel (nt 5 miljoni kärbe vs 139 miljoni suurenemine). Esitatakse täpsed numbrid eelmisel aastal kasutamata jäänud vahendite (2,2 miljardit eurot) ja Reformierakonna maksuküüru pikaajalise kulu (6 miljardit) kohta.

8 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline, terav ja tungiv, süüdistades valitsust hirmus ja ebaeetilises käitumises ning nimetades nende poliitikat "Ladina-Ameerikalikuks rahanduspoliitikaks". Kõneleja kombineerib loogilisi apelle (konkreetsed rahandusnumbrid ja SKP protsendid) tugevate emotsionaalsete hinnangutega, süüdistades valitsust mikromänedžmendis sisulise juhtimise asemel. Kasutatakse kujundlikku keelt (nt "koerad hauguvad, aga karavan liigub edasi") ja rõhutatakse eetikaprobleeme Ukraina toetuse vähendamisel.

8 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmustrid on keskendunud Riigikogu plenaaristungil lisaeelarve eelnõu menetlemisele ja protseduuriliste küsimuste tõstatamisele, nõudes Isamaa muudatusettepanekute hääletusele panemist. Mainitakse ka mureliku kirja saatmist koalitsiooniparteide juhtidele seoses riigis kujunenud olukorraga. Kõneleja tegutseb aktiivselt eelnõu menetluse takistamise suunas, tehes ettepaneku teine lugemine katkestada.

8 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on valitsuskoalitsiooni ja eriti Reformierakonnaga, keda süüdistatakse Eesti huvidele mittevastavas poliitikas ja rahanduse ebapädevas juhtimises. Kriitika on intensiivne, puudutades nii sisulisi poliitikaotsuseid (maksuküür, püsikulude katmine laenuga) kui ka menetluslikke trikke muudatusettepanekute hääletamise vältimiseks. Valitsusliitu kirjeldatakse hirmust juhituna ja oma viimaseid päevi elavana.

8 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on fraktsioonipõhine, esitades Isamaa konkreetseid alternatiivseid lisaeelarve ettepanekuid ja nõudes nende hääletamist. Puudub viide kompromissivalmidusele koalitsiooniga; pigem keskendutakse koalitsiooni suutmatuse rõhutamisele ja sisulise töö nõudmisele.

8 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendutakse riiklikule rahanduspoliitikale, makromajanduslikele näitajatele (SKP langus) ja julgeolekuküsimustele, sealhulgas Ukraina toetamisele. Puudub fookus konkreetsetele Eesti piirkondlikele või kohalikele teemadele.

8 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad fiskaaldistsipliini ja valitsemiskulude sisulist vähendamist mahus 0,5% SKP-st (200 miljonit eurot). Kõneleja on tugevalt maksutõusude (sh maamaksutõus, automaksutõus) ja Reformierakonna maksuküüru vastu, hoiatades, et püsikulusid rahastatakse laenuga, mis on vastutustundetu "Ladina-Ameerikalik" poliitika. Eelistatakse kulude kärpimist uute maksude kehtestamise asemel.

8 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data

8 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on riigi lisaeelarve eelnõu (456 SE), mille teise lugemise katkestamist fraktsioon taotleb sisulise töö tegemiseks. Olulised prioriteedid on Reformierakonna maksuküüru edasilükkamine, valitsemiskulude ja ülekantavate vahendite piiramine ning riigikaitse arengukavas ettenähtud kulude vähendamise vältimine. Kõneleja on eelnõu tugev vastane ja alternatiivsete muudatusettepanekute algataja.

8 Analüüsitud kõnesid