Päevakorra profiil: Urmas Reinsalu
Kaitseministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest
2025-09-09
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on riigikaitsel, rõhutades vajadust viivituseta arendada iseseisvat kaitsevõimet, lähtudes Kaitseväe juhataja sõjalisest nõuandest. Peamine raamistik on tulemuspõhine ja väärtuspõhine, kritiseerides teravalt Kaitseministeeriumi juhtimise nõrkust ja rahalist korralagedust. Kõneleja nõuab Kaitseministrilt vastutuse võtmist ja ametisse sobivuse kaalumist, kuna usaldus on kahjustatud. Isamaa toetab ühemõtteliselt kõiki samme kaitsevõime väljaarendamiseks.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust riigikaitse finantsjuhtimise, hangete ja järelevalve vallas, viidates täpsetele dokumentidele, nagu Riigikontrolli 17-leheküljeline ametkondlik kiri. Ta kasutab konkreetseid finantsandmeid (poole miljardi, 1,6 miljardi euro kohustused) ja strateegilisi termineid (moonavõime, droonitõrjevõime, akustiline sensorsüsteem). Samuti on ta kursis Euroopa Liidu finantsperspektiivi ja kaitse-eelarve projektidega.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline, kiireloomuline ja konfronteeruv, eriti Kaitseministri suhtes, keda süüdistatakse avalikkuse eksitamises ja venitamises. Kõneleja toetub tugevalt loogilistele argumentidele ja faktidele, viidates Riigikontrolli "kiretutele ja ratsionaalsetele nendingutele" ja "hävitavale hinnangule". Ta kasutab tugevaid väljendeid nagu "juhtimissegadus" ja "veniv häma", et rõhutada olukorra tõsidust.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt parlamendi aruteludes ja järelevalveprotsessides, viidates varasematele üleskutsetele valitsusele ja küsimustele Riigikontrolli teemal. Ta märgib ära parlamendiliikmete ühise protestikirja allkirjastamise Balti julgeolekuabi küsimuses. Tegevusmuster näitab keskendumist kriitiliste teemade esiletoomisele ja parlamendi kontrollimehhanismide kasutamisele.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on ametis olev kaitseminister, keda kritiseeritakse süsteemse juhtimissegaduse, Kaitseväe juhataja nõuannete eiramise ja rahandusliku korralageduse eest. Kriitika on protseduuriline (andmete esitamata jätmine Riigikontrollile) ja tulemuspõhine (võimete soetamisega venitamise tõttu). Kõneleja intensiivne kriitika lõpeb otsese üleskutsega ministril kaaluda ametist lahkumist.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja toetab riigikaitse küsimustes rahvuslikku konsensust ja parteidevahelise riigikaitseleppe sõlmimist, et tagada pikaajaline kindlustunne. Ta tõstab esile edukat koostööd parlamendis, kus kõigi poliitiliste jõudude esindajad allkirjastasid ühise protestikirja Balti julgeolekuabi teemal.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul kaitsevõimel ja rahvusvahelisel julgeolekul, eriti Euroopa Liidu rollil sõjalise kaitse rahastamisel. Kõneleja rõhutab vajadust rahastada sõjalist kaitset EL eelarvevahenditest idaregioonis ja kritiseerib Ameerika Ühendriikide võimalikku initsiatiivi Balti julgeolekuabi vähendamiseks.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad riigikaitse rahandusliku korralageduse ja süsteemse probleemide lahendamisele, nõudes finantsdistsipliini ja läbipaistvust poole miljardi ulatuses vahendamislepingute osas. Ta toetab Euroopa Liidu finantsperspektiivi vahendite kasutamist sõjaliseks kaitseks miljardi euro ulatuses, pidades valitsuse senist panust (alla 200 miljoni) strateegiliselt ebapiisavaks.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalprobleemide asemel rõhutatakse, et riigikaitse valdkond peab olema ühiskonnale eeskujuks juhtimise ja usalduse poolest. Usalduse taastamine on esmatähtis, kuna see on minimaalne lävend, mida rahvas eeldab.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on parlamendi järelevalvel ja vastutuse nõudmisel, eriti Riigikontrolli ettekannete valguses. Oluline prioriteet on riigikaitseleppe sõlmimine parteide vahel, et tagada poliitiline kindlustunne pärast valimisi. Kõneleja loodab, et eelarve kontrolli erikomisjon avab juhtimisprobleemide teema sisulise perspektiiviga.
4 Analüüsitud kõnesid