Istungi profiil: Marek Reinaas
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-05-29
Poliitiline positsioon
Kõneleja poliitiline positsioon on peamiselt protseduuriline ja informatiivne, täites rahanduskomisjoni esindaja rolli, kes annab ülevaate käibemaksu langetamise eelnõu arutelust. Ta rõhutab maksustamise üldfilosoofiliste ja majanduse toimimise põhimõtete olulisust, tuues esile vajaduse arvestada eelarve ja sotsiaal-majandusliku mõjuga. Esineja korrigeerib faktilisi andmeid Läti käibemaksumäärade kohta, mis näitab pühendumist täpsele teadmisele.
10 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja demonstreerib asjatundlikkust seadusandlikus protsessis ja maksupoliitikas, eriti käibemaksu erisuste ja nende rahvusvahelise võrdluse osas. Ta esitab detailset teavet Läti puu- ja juurviljade käibemaksumäära muutuste (5%, 21%, 12%) kohta, parandades komisjonis levinud teadmatust. Samuti refereerib ta majandusteoreetilisi seisukohti, nagu pakkumise ja nõudluse mõju hindadele.
10 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on ametlik, kirjeldav ja analüütiline, sobides komisjoni ettekandja rolliga. Ta kasutab loogilist ülesehitust, kirjeldades sündmuste järjekorda ja debati sisu, sealhulgas viidates "intellektuaalselt huvitavale debatle" ja "tummi[sele]" arutelule. Kuigi ta märgib, et arutelu oli emotsionaalne, jääb tema enda toon neutraalseks ja faktipõhiseks.
10 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on seotud aktiivse osalemisega Riigikogu rahanduskomisjoni töös, kus ta esindab komisjoni täiskogu ees. Ta annab ülevaate 13. mail toimunud eelnõu esimest lugemist ettevalmistavast arutelust ning hilisematest konsensuslikest otsustest. Tema roll on kokkuvõttev ja informatiivne.
10 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Esineja vahendab neutraalselt Jürgen Ligi kriitikat käibemaksu alandamise eelnõu suhtes, mis oli suunatud eelarve- ja sotsiaal-majandusliku mõju analüüside puudumisele. Ligi vastandus eelnõule majanduslikel alustel, väites, et kapitalistlikus turumajanduses määrab hinna pakkumise ja nõudluse vahekord, mitte maks.
10 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on protseduuriline ja konsensuslik, rõhutades, et komisjon langetas mitu otsust (eelnõu päevakorda võtmine, esindaja määramine) konsensuslikult. Ta märgib ka, et Korobeiniku ja Ligi vahel saavutati süvaintellektuaalse diskussiooni käigus osaline konsensus vaeste inimeste ostukäitumise teemal.
10 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul maksupoliitikal (kodumaiste puu- ja juurviljade käibemaks) ning rahvusvahelisel võrdlusel Läti ja Leedu analoogsete maksusüsteemidega. Konkreetne kohalik või piirkondlik fookus puudub.
10 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Esineja vahendab majandusvaateid, mis rõhutavad maksusoodustuste loomisel eelarve, tarbimise ja sotsiaal-majandusliku mõju arvestamise vajadust. Ta toob esile turumajandusliku seisukoha, et hinnakujunduses on määrav pakkumise ja nõudluse vahekord, mitte üksikud maksud.
10 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskne sotsiaalne teema on vaesemate inimeste ostukäitumine ja nende ligipääs puu- ja juurviljadele. Arutelu puudutas küsimust, kas käibemaksu langetamine aitaks vähem kindlustatud inimestel tervislikumalt toituda, viidates Läti kogemusele, kus soodusmäär edendas tarbimist.
10 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on ettepanekul langetada kodumaiste puu- ja juurviljade käibemaks 5%-le. Esineja on protseduuriline toetaja, kes kirjeldab eelnõu menetlemist rahanduskomisjonis ja selle edasisuunamist täiskogule. Toidujulgeoleku teemat mainiti, kuid seda rahanduskomisjonis ei arutatud.
10 Analüüsitud kõnesid