Istungi profiil: Vadim Belobrovtsev
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-02-17
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline, keskendudes Haridusleppe läbikukkumise kriitikale ja haridusministri vastutusele. Seisukoht on tulemuspõhine, rõhutades, et lepe ei lahendanud õpetajate palga, koormuse ega järelkasvu probleeme, nagu lubatud. Samuti nõuab kõneleja tungivalt antisemitismi juhtumite lahendamist ülikoolides ja koolides, viidates autonoomia ohtudele.
5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust hariduspoliitika valdkonnas, eriti õpetajate karjäärimudeli, koormuse, palga alammäära ja PGS-i muudatuste osas. Kasutatakse konkreetseid andmeid (70 KOV-i 79-st, 90% koolipidajatest) ja viiteid meediakajastusele ning konkreetsetele institutsioonidele (EKA, Tallinna Ülikool).
5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline ja skeptiline, eriti Haridusleppe teemal, kus rõhutatakse valitsuse ebaõnnestumist ja usalduse kaotust. Kasutatakse loogilisi argumente ja andmeid, esitades otseseid küsimusi ministri vastutuse ja lubaduste täitmise kohta, sealhulgas nõudes tagasiastumise lubaduse täitmist.
5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed näitavad aktiivset osalemist täiskogu istungil ühel päeval, kus esitatakse mitu küsimust haridusministrile. Kõneleja on kursis valdkonna sündmustega, viidates õpetajate streigi lõpetamise pandile ja kirja saamisele enam kui tuhandelt õpetajalt enne aastavahetust.
5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on haridusminister ja valitsus, keda kritiseeritakse Haridusleppe ebaõnnestumise eest, mis ei toonud kaasa lubatud kollektiivlepingut ega lahendanud õpetajate muresid. Kriitika on poliitikapõhine ja intensiivne, süüdistades valitsust usalduse kaotamises kohalike omavalitsuste silmis ning nõudes ministri tagasiastumist. Kõneleja lükkab tagasi ministri väite, et Haridusleppe ebaõnnestumine oli tingitud poliitilisest sabotaažist.
5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab oma fraktsiooni poolt kirja pandud küsimustele, mis näitab fraktsioonisisese koostöö olemasolu. Puuduvad andmed erakondadevahelise koostöö või kompromissivalmiduse kohta, pigem on fookus valitsuse tegevuse kritiseerimisel.
5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul hariduspoliitikal, kuid rõhutatakse kohalike omavalitsuste (KOV-ide) rolli koolipidajatena ja nende vastuseisu Haridusleppele. Mainitakse konkreetselt suuri linnu, nagu Tallinn, Tartu, Narva, Pärnu ja Kohtla-Järve, mis leppele allkirja ei andnud.
5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad tööjõu ja sissetulekute kindluse tagamisele õpetajatele. Vastustatakse muudatusi, mis võimaldaksid uutel õpetajatel saada üldist alampalka, kartes defitsiidi süvenemist ja manipuleerimisruumi tekkimist koolijuhtidele. Nõutakse kohalikele omavalitsustele kindlust, et uute kohustustega kaasneb ka rahaline kate.
5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamised sotsiaalsed teemad on hariduse kvaliteet, õpetajate järelkasv ja töötingimused, mida Hariduslepe ei suutnud lahendada. Tõstatatakse teravalt antisemitismi probleem Eesti ja Euroopa koolides, nõudes ministrilt sekkumist, et vältida olukorra halvenemist.
5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Haridusleppe ja PGS-i muudatuste kriitikal, mis puudutavad õpetajate karjäärimudelit ja palga alammäära. Kõneleja on vastuseisja, kes seab kahtluse alla valitsuse hariduspoliitika alusdokumentide kehtivuse ja praktilise rakendatavuse.
5 Analüüsitud kõnesid