Istungi profiil: Vadim Belobrovtsev

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-09-09

Poliitiline positsioon
Kõneleja väljendab tugevat vastuseisu haridusminister Kristina Kallase jätkamisele ametis, seades kahtluse alla tema pädevuse. Poliitiline fookus on tulemuspõhine, rõhutades ministri suutmatust lahendada õpetajate palga- ja töötingimuste küsimusi ning tehnilisi probleeme riigigümnaasiumite katsetel. Peaministrilt nõutakse selgitust, miks ta peab ministrit jätkuvalt oma ülesannete täitmisel pädevaks.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusvaldkonnas, keskendudes õpetajate töötasude läbirääkimiste soikumisele ja õpetajate järelkasvu kriisile. Samuti tuuakse esile konkreetsed tehnilised probleemid riigigümnaasiumite ühiskatsete ja e-eksamite korraldamisel aprillikuus. Teadmisi kasutatakse ministri tegevuse kriitiliseks hindamiseks.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, kriitiline ja otsene, väljendades lootust, et uus hooaeg on vähem skandaalne kui eelmine. Kasutatakse loogilisi apelle, loetledes konkreetseid ebaõnnestumisi (streik, katsed, läbirääkimiste soikumine) ja esitades need otsekui väljakutsena peaministri otsustusvõimele. Toon on kiireloomuline, rõhutades, et probleemid vajavad lahendust "juba nüüd ja praegu".

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõne peeti Riigikogu uue hooaja alguses arupärimise raames, mis oli esitatud juba aprillis, kuid adresseeriti nüüd uuele peaministrile. See viitab rütmilisele tegevusele, mis hõlmab varasemate poliitiliste algatuste (umbusalduse) jätkamist ja täitevvõimu pidevat kontrolli.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on haridusminister Kristina Kallas, kelle pädevust kahtluse alla seatakse, süüdistades teda asjaolude kinnimätsimises ja läbirääkimiste soikujätmises. Kriitika on suunatud ka peaministrile, kes on ministri uues valitsuses ametisse jätnud. Opositsioon hoiatab võimaliku uue õpetajate streigi eest, mis näitaks ministri sobimatust ametisse.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab opositsioonierakondade (Keskerakond, EKRE ja Isamaa) varasemat koostööd umbusaldusavalduse esitamisel ja poolthääletamisel aprillis. Valitsusega kompromisside otsimise kohta andmed puuduvad, pigem esitatakse terav kriitika ministri tegevusetuse kohta.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklik, käsitledes probleeme, mis puudutavad kõiki omavalitsusi, nagu õpetajate puudus koolides ja väikeste koolide sulgemine. Mainitakse ka riigigümnaasiumide ühiskatsete tehnilisi probleeme, mis mõjutasid õpilasi ja vanemaid üle Eesti.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad tööjõuküsimustele haridussektoris, nõudes tungivalt õpetajate töötasude ja töötingimuste parandamist. Väljendatakse muret läbirääkimiste soikumise pärast, mis võib viia uue streigini, rõhutades vajadust palgakasvu järele.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridussüsteemi kriis, mis väljendub õpetajate puuduses, palgaläbirääkimiste ebaõnnestumises ja potentsiaalses uues streigis. Kuigi tunnistatakse eestikeelsele haridusele ülemineku olulisust, keskendutakse pigem süsteemi haldamise puudujääkidele ja õpilaste keerulisse olukorda panemisele katsete ebaõnnestumise tõttu.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on täitevvõimu vastutusele võtmisel, kasutades selleks arupärimise mehhanismi ministri pädevuse küsimuses. Kõneleja on opositsioonilise kontrolli algataja ja toetaja, nõudes valitsuselt selget plaani haridusprobleemide lahendamiseks.

2 Analüüsitud kõnesid