Istungi profiil: Vadim Belobrovtsev
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-01-18
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on väikeste maakoolide säilitamisel, mida peetakse kogukondade elujõulisuse ja sotsiaalse sidususe sümboliks. Kõneleja kritiseerib valitsuse varasemat tegemata tööd ja eelarve tasakaalule keskendumist, mis on viinud koolide mitterentaabliks pidamiseni. Seisukoht on tugevalt toetav maakoolide säilitamisele, rõhutades individuaalset lähenemist ja regionaalpoliitilist aspekti. Probleemi raamimine on valdavalt väärtuspõhine ja tulemuspõhine, mitte puhtalt poliitika- või finantspõhine.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi maakoolide võrgustiku probleemidest, kasutades spetsiifilist terminoloogiat nagu "koolivõrgu korrastamine" ja viidates konkreetsetele näidetele (Metsküla kool, Kilingi-Nõmme Gümnaasium). Esitatakse detailseid väljakutseid (õpetajate puudus, amortiseerunud hooned) ja teadmisi pakutud lahendustest, nagu toetusmeetme kriteeriumid (20–90 õpilast, kuni 6. klass) ja multifunktsionaalsed kogukonnamajad.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on murelik ja veenev, kasutades nii emotsionaalseid apelle (kool kui elutähtis kogukonnakeskus, laste huvid) kui ka loogilist argumentatsiooni (vajadus individuaalse lähenemise ja investeeringute järele). Kõneleja kasutab ajaloolist sümbolismi (kirik, kool) ja viitab aktuaalsetele sündmustele, nagu Metsküla kooli direktori nimetamine Aasta Inimeseks, rõhutades teema olulisust. Kõne on struktureeritud ja formaalne, eesmärgiga hoiatada kergekäeliste otsuste eest.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja palus istungil kohe kolm minutit lisaaega, mis viitab soovile esitada põhjalik ja detailne seisukoht. Muud tegevusmustrid, kohtumised või sagedus ei selgu esitatud andmetest.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud aastate jooksul valitsenud erakonnale ja Haridus- ja Teadusministeeriumile, keda süüdistatakse selge plaani puudumises ja liigses kulude optimeerimisele keskendumises. Kriitika on poliitika- ja tulemuspõhine, eriti seoses koolide sulgemist varjava terminiga "koolivõrgu korrastamine". Kõneleja hoiatab kergekäeliste sulgemisotsuste eest, kuid tunnistab koolivõrgu korrastamise vältimatust.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab tungivalt vajadust riigi ja kohalike omavalitsuste vahelise koostöö järele maakoolide jätkusuutlikkuse tagamiseks. Samuti toetatakse ekspertide kaasamist oluliste otsuste tegemisse ning individuaalset lähenemist igale koolile, viidates valmisolekule koostööks erinevate tasandite vahel.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt regionaalne, keskendudes maakoolide säilitamisele ja nende rollile kohalike kogukondade elujõulisuse tagamisel. Mainitakse konkreetselt Metsküla ja Kilingi-Nõmme näiteid, rõhutades, et maakoolide säilitamine on oluline regionaalpoliitiline aspekt.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad on kriitilised rangete eelarvemeetmete suhtes, mis seavad ohtu maakoolide püsimise, pidades neid riigi jaoks mitterentaabliks. Kõneleja näeb maakoolide säilitamist investeeringuna laste tulevikku ja Eesti jätkusuutlikkusse, mis viitab sotsiaalsete ja regionaalsete kaalutluste eelistamisele puhtale fiskaaldistsipliinile.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja selle kättesaadavus maapiirkondades, rõhutades maakoolide rolli sotsiaalse sidususe ja kogukondade keskpunktina. Eraldi rõhutatakse vajadust mõelda eelkõige laste ja nende vanemate huvide peale ning mainitakse HEV laste aktiivsemat vastuvõttu kui positiivset näidet.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on koolivõrgu korrastamise meetoditel ja rakendamisel, nõudes kergekäeliste sulgemiste vältimist. Kõneleja toetab Haridusministri lubatud toetusmeedet maakoolidele, kuid tõstatab küsimuse selle piiratud ulatusest ja vajadusest lahendada amortiseerunud koolimajade ning teiste tingimustele mittevastavate koolide probleem.
2 Analüüsitud kõnesid