Istungi profiil: Vadim Belobrovtsev

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-06-18

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline valitsuskoalitsiooni suhtes, eriti seoses põhiseadusvastaseks peetud seaduseelnõude läbisurumisega ja autoriteetsete huvigruppide (nt omavalitsusliidud) arvamuse eiramisega. Toetab digiriigi põhimõtet, kus andmed ei ole koondatud ühte andmebaasi, ning rõhutab vajadust motiveerida alustavaid õpetajaid soliidsema palgaga. Poliitiline raamistik on tugevalt väärtuspõhine, keskendudes põhiseaduslikule korrale ja parlamentaarse kultuuri puudustele.

7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust hariduspoliitika ja digitaalriigi põhimõtete valdkonnas. Haridusteemadel kasutab ta konkreetseid andmeid (nt veerand alustavatest õpetajatest lahkub kiiresti) ning viitab autoriteetsetele organisatsioonidele nagu Eesti Linnade ja Valdade Liit ja Eesti Õpetajate Liit. Digivaldkonnas rõhutab ta andmete hajutamise olulisust e-riigi toimimiseks, kritiseerides andmete koondamist ühte patta.

7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnestiil on analüütiline, kuid sageli kahetsusväärne ja kriitiline, väljendades "kahetist tunnet" ja "kahju" valitseva parlamentaarse kultuuri üle. Kasutab nii loogilisi apelle (viidates põhiseadusele ja organisatsioonide seisukohtadele) kui ka teravat kriitikat vastaste demagoogia vastu, süüdistades neid suurte sõnade (Putin, Kreml) kasutamises. Küsimuste esitamisel ministritele on stiil formaalne ja protseduuriline.

7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on Riigikogu täiskogu istungil väga aktiivne, esitades ministritele mitu küsimust ja pidades pikki sisukaid debatikõnesid. Viitab varasematele esinemistele ("Ma olen hästi mitu kõnet pidanud sel teemal saalis"), mis näitab järjepidevat osalemist konkreetsete teemade aruteludes. Tegevusmuster hõlmab nii küsimuste esitamist kui ka fraktsiooni seisukohtade selgitamist eelnõude osas.

7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja kritiseerib teravalt valitsuse enamust, süüdistades neid põhiseaduse rikkumises ja meelega põhiseadusvastaste eelnõude läbisurumises. Eriti tugev on vastuseis konkreetse kiriku (Eesti Kristlik Õigeusu Kirik) survestamisele seadusandluse kaudu, mida peetakse põhiseadusvastaseks. Samuti kritiseeritakse kolleege (Jaanus Karilaid) demagoogia ja ühiskonna lõhestamise eest.

7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööd iseloomustab avatus huvigruppide seisukohtadele, eriti haridusvaldkonnas, kus rõhutatakse kohalike omavalitsuste ja õpetajate liitude toetuse puudumist. Kuigi fraktsioon ei tee tagasilükkamise ettepanekut, näitab see valmisolekut seadusandlikuks tööks, kuid märgib, et varasemad muudatusettepanekud (Keskerakonna fraktsiooni poolt) lükati enamuse poolt tagasi.

7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on suunatud kohalike omavalitsuste rollile haridusasutuste pidajana, märkides, et 85–90% koolidest on kohalike omavalitsuste hallata. Rõhutatakse, et kohalike omavalitsuste koondorganisatsiooni (Eesti Linnade ja Valdade Liit) vastuseis eelnõule on oluline kaalutluskoht.

7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad keskenduvad avaliku sektori tööjõu motiveerimisele ja tasustamisele, pooldades soliidsemat palka alustavatele õpetajatele. Eesmärk on parandada töötingimusi ja vähendada kaadrivoolavust, kuid laiemat seisukohta maksude või eelarvepoliitika kohta ei esitata.

7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja tegeleb aktiivselt haridusküsimustega, rõhutades õpetajate kvalifikatsiooni, palga ja töötingimuste parandamise vajadust. Lisaks on tugev fookus usuvabadusel ja religioossete organisatsioonide õigustel, vastandudes riigipoolsele survestamisele ja põhiseadusvastasele sekkumisele kiriku kanoonilistesse sidemetesse.

7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamised seadusandlikud prioriteedid on põhiseaduslikkuse tagamine ja haridusvaldkonna reformimine. Kõneleja on vastustaja rollis mitme eelnõu puhul (krediiditeabe jagamine, haridus, kirikute survestamine), keskendudes muudatusettepanekute esitamisele, et parandada eelnõude sisu ja kooskõla põhiseadusega.

7 Analüüsitud kõnesid