Päevakorra profiil: Vadim Belobrovtsev
2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (389 SE) teine lugemine
2024-05-07
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on toetav seaduseelnõule (389 SE), kuid äärmiselt kriitiline selle sisu ja ajastuse suhtes. Kõige olulisem teema on õpetajate palgatõusu ebapiisavus (17 eurot on naeruvääristamine) ja koalitsioonileppe lubaduste murdmine 120% keskmisest palgast. Fraktsioon toetab eelnõud, kuid raamib valitsuse tegevuse ebaõnnestumise ja lubaduste murdmisena. Poliitiline fookus on suunatud valitsuse tegevuse tulemuslikkuse hindamisele haridusvaldkonnas.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusvaldkonna palgastatistika osas, viidates konkreetsetele numbritele nagu 17 eurot, 1,7% tõus, 1904 eurot keskmine palk ja 1820 eurot õpetajate alammäär. Keskendutakse õpetajate palga alammäära ja keskmise palga suhte analüüsile, et tõestada koalitsioonileppe eesmärkide täitmata jätmist. Samuti viidatakse õpetajate defitsiidi ja järelkasvu puudumise kui Eesti Vabariigi suurima probleemi teadlikkusele.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline ja emotsionaalne, kasutades tugevaid väljendeid nagu "naeruvääristamine ja kiusamine" ning nimetades palgalisa "kopikaks". Loogilised argumendid (palgaandmed ja protsendid) on tasakaalustatud emotsionaalsete apellidega (õpetajate väärtustamise puudumine ja usalduse kaotus). Kõneleja on otsene ja süüdistav, rõhutades, et valitsus lubas "suhkrumägesid", kuid annab vaid 17 eurot.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt Riigikogu istungitel, keskendudes käimasolevale seadusandlikule menetlusele (389 SE teine lugemine). Viidatakse otseselt eelmisel päeval toimunud haridusministri umbusaldamise menetlusele, mis näitab seotust päevakajaliste poliitiliste sündmustega.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on valitsus ja Haridusministeerium, keda kritiseeritakse intensiivselt nii poliitiliste lubaduste murdmise kui ka protseduuriliste viivituste eest. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine: valitsus taganes lubadusest, põhjustas streigi ja ei ole suutnud tagada, et õpetajad saaksid raha kätte õigeaegselt. Valitsuse tegevust õpetajate suhtes peetakse "naeruvääristamiseks ja kiusamiseks".
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja esindab Keskerakonna fraktsiooni seisukohta, toetades eelnõud põhimõtteliselt, kuid puudub viide koostööle või kompromissivalmidusele koalitsiooniga. Fookus on eranditult valitsuse kritiseerimisel ja nende ebaõnnestumiste esiletoomisel.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendutakse eranditult riiklikele probleemidele, nagu Eesti keskmine palk, riigieelarve seaduse muutmine ja üleriigiline õpetajate defitsiit. Puuduvad viited konkreetsetele piirkondadele, kohalikele omavalitsustele või rahvusvahelistele teemadele.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated rõhutavad vajadust oluliselt suurendada riiklikke kulutusi haridusse ja tööjõu (õpetajate) tasustamisse. Kõneleja näeb palgatõusu kui hädavajalikku investeeringut, et lahendada õpetajate defitsiit ja muuta amet prestiižseks. Praegust väikest palgalisa kritiseeritakse kui ebapiisavat ja väärtustamata tegevust.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridusvaldkond, kus rõhutatakse õpetajate defitsiidi kriitilisust ja õpetajate väärtustamise puudumist. Lahenduseks pakutakse ametikoha prestiiži tõstmist ja olulist palgatõusu, et tagada järelkasv.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on 2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (389 SE) teisel lugemisel. Kõneleja on eelnõu toetaja, kuid kasutab menetlust platvormina valitsuse lubaduste murdmise ja hariduspoliitika ebaõnnestumise kritiseerimiseks. Prioriteediks on õpetajate palga tõstmine tasemele, mis vastaks koalitsioonileppes lubatule (120% keskmisest palgast).
2 Analüüsitud kõnesid