Päevakorra profiil: Vadim Belobrovtsev

Arupärimine palga mittejõudmise kohta õpetajatele (nr 601)

2024-04-01

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt valitsust kritiseeriv, keskendudes lubaduste murdmisele (õpetajate palgatõus, peretoetused, pensionide maksustamine) ning sellest tulenevale riigi usalduse vähenemisele. Kriitika on suunatud valitsuse ebakompetentsele ja vastutustundetule käitumisele, mis tekitab ühiskonnas murettekitavaid tendentse. Üks kõneleja nõuab valitsusjuhilt vastutuse võtmist ja Riigikontrolli poole pöördumist võimaliku rikkumise uurimiseks.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusvaldkonnas ja sotsiaalpoliitikas, tuues esile konkreetseid andmeid õpetajate läbipõlemise (ca 90%) ja ametivahetuse kaalumise (üle 60%) kohta. Samuti on teadmisi sotsiaalpoliitilistest meetmetest, nagu peretoetuste kärpimine ja pensionide maksustamise plaanid alates 1. jaanuarist 2025. Rõhutatakse sihtotstarbelise raha kasutamise ja eelarvelubaduste täitmise teemat.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline, murelik ja süüdistav, rõhutades valitsuse tegevuse negatiivseid tagajärgi (usaldamatus, mõnitamine). Kasutatakse nii emotsionaalseid apelle (õpetajate raske ja koormav amet) kui ka konkreetseid näiteid poliitilistest lubadustest ja nende murdmisest (8% vs 1,7% palgatõus). Üldine toon on formaalne parlamendidebatt, mis keskendub süsteemsele probleemile.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõnelejad osalevad aktiivselt parlamendi arupärimistel, keskendudes valitsuse tegevuse järelevalvele ja vastutusele. Nad jälgivad tähelepanelikult käimasolevaid sündmusi, nagu õpetajate streik, sellele järgnenud läbirääkimised ning valitsuse eelarveotsused (pensionide maksustamine). Üks kõneleja tegeleb otseselt protseduurilise vastutuse nõudmisega Riigikontrolli kaudu.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on valitsus ja selle koalitsioonipartnerid (sh peaminister, haridusminister Kristina Kallas ja Sotsiaaldemokraatlik Erakond). Kritiseeritakse poliitilise kasu otsimist streigi ajal ja valitsuse suutmatust täita lubadusi. Kriitika on intensiivne, süüdistades valitsust usalduse rikkumises ja õpetajate palgatõusu pakkumist (17 eurot) nimetatakse mõnitamiseks.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöösoovi ei väljendata; suhtlus on pigem vastanduv ja nõudlik. Üks kõneleja viitab vajadusele edastada peaministri mõtted koalitsioonipartneritele, mis näitab teadlikkust valitsuse sisepingetest. Mainitakse õpetajate ja valitsuse vahelisi läbirääkimisi, kuid kõneleja ise on opositsioonilises rollis.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on eranditult riiklikel sotsiaal- ja hariduspoliitilistel teemadel, mis puudutavad laiaulatuslikult Eesti elanikke. Tähelepanu keskmes on õpetajate, pensionäride ja paljulapseliste perede olukord kogu riigis. Regionaalset või kohalikku rõhuasetust ei ole.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetatakse sotsiaalsete sihtrühmade (õpetajad, pensionärid, pered) toetamist ja palgatõusu, pidades õigeks varasemaid otsuseid toetuste tõstmise ja pensionide tulumaksuvabastuse osas. Kritiseeritakse valitsuse otsuseid toetuste kärpimise ja pensionide maksustamise plaanide osas. Samuti tõstatatakse küsimus sihtotstarbelise raha kasutamise korrektsusest.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja õpetajate heaolu, rõhutades vajadust õnneliku õpetaja ja õpilase järele ning muret õpetajate läbipõlemise pärast. Tugev toetus on suunatud ka paljulapselistele peredele ja eakatele, kelle toetuste ja maksusoodustuste vähendamist peetakse ebaõiglaseks.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendutakse valitsuse vastutusele ja järelevalvele, nõudes peaministrilt Riigikontrolli poole pöördumist sihtotstarbelise raha kasutamise uurimiseks. Samuti mainitakse vajadust lahendada õpetajate töökoormuse ja karjäärimudeli küsimused käimasolevate läbirääkimiste kaudu, mis peaksid kestma suveni.

3 Analüüsitud kõnesid