Päevakorra profiil: Vadim Belobrovtsev
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tugevad maakoolid ja tugev koolivõrk" arutelu
2024-01-18
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõige olulisem teema on maakoolide säilitamine ja nende sulgemise vältimine, rõhutades nende rolli kogukondade elujõulisuse sümbolina. Poliitiline positsioon on tugevalt väärtuspõhine, raamides maakoolid investeeringuna laste tulevikku ja kultuuri edasikandmisse. Kritiseeritakse varasemaid valitsusi eelarve tasakaalu ületähtsustamise eest, mis on viinud koolide mitterentaabliks pidamiseni.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust koolivõrgu teemal, kasutades spetsiifilisi termineid nagu "koolivõrgu korrastamine" ja viidates ministeeriumi toetusmeetmete kriteeriumitele (20–90 õpilast, kuni 6. klass). Ekspertiis põhineb konkreetsete edulugude (Kilingi-Nõmme Gümnaasium) ja väljakutsete (amortiseerunud koolimajad, õpetajate puudus) esiletoomisel. Samuti viidatakse Metsküla kooli juhtumile kui aktuaalsele näitele.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on tõsine, murelik ja modereeritult kriitiline, rõhutades maakoolide elutähtsat rolli kogukondades. Kasutatakse nii emotsionaalseid apelle (laste ja vanemate huvid) kui ka loogilist argumentatsiooni regionaalpoliitika ja individuaalse lähenemise vajadusest. Kõneleja kasutab ajaloolist võrdlust (kirik vs kool) ja viitab aktuaalsetele sündmustele (Aasta Inimese valik) oma seisukoha toetamiseks.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne debatis osaleja, paludes kõneajale lisa ("kolm minutit juurde"). Tegevusmuster viitab reageerimisele aktuaalsetele sündmustele ja teemadele, nagu näiteks Metsküla kooli direktori nimetamine Aasta Inimeseks, mis näitab teema aktuaalsust ühiskonnas.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud aastaid valitsenud erakonnale ja varasematele valitsustele, kes on seadnud eelarve tasakaalu ja kulude optimeerimise maakoolide jätkusuutlikkusest ettepoole. Haridus- ja Teadusministeeriumi kritiseeritakse signaalide eest, mis ei soosi väiksemaid maakoole ja kasutavad terminit "koolivõrgu korrastamine" sulgemiste varjamiseks. Kriitika on poliitika- ja tulemuspõhine, nõudes hoolikamat meetodite valikut.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab vajadust tiheda koostöö järele riigi ja kohalike omavalitsuste vahel, et leida maakoolide jätkusuutlikkuse tagamiseks lahendusi. Samuti toetatakse ekspertide kaasamist oluliste otsuste tegemisse ja nõutakse igale koolile unikaalset, individuaalset lähenemist.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt regionaalne, rõhutades maakoolide olulisust kohalike kogukondade elujõulisuse ja sotsiaalse sidususe tugevdamisel. Maakoolide säilitamist peetakse oluliseks regionaalpoliitiliseks aspektiks, et vältida lastega perede lahkumist väiksematest küladest suurtesse linnadesse. Viidatakse spetsiifilistele maapiirkonna näidetele (Metsküla, Kilingi-Nõmme).
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja kritiseerib varasemat valitsuspoliitikat, mis seadis prioriteediks kulude optimeerimise ja eelarve tasakaalu, mistõttu maakoolid on tunnistatud mitterentaabliks. Toetatakse riiklikke investeeringuid haridusse (õpetajate koolitamine, tehnoloogia) ja nõutakse lahendusi amortiseerunud koolimajade renoveerimiseks, milleks kohalikel omavalitsustel raha puudub.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhiline sotsiaalne teema on haridus ja selle kättesaadavus maapiirkondades, rõhutades maakoolide rolli sotsiaalse sidususe ja kogukonna keskpunktina. Hariduse säilitamist nähakse investeeringuna laste tulevikku ning kultuuri ja traditsioonide edasikandmisse. Eraldi rõhutatakse HEV laste aktiivsema vastuvõtu võimalusi maakoolides.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on koolivõrgu korrastamise meetodite hoolikal valikul ja rakendamisel, mida peetakse vajalikuks, kuid vältimatuks meetmeks. Kõneleja nõuab individuaalset lähenemist ja küsib lahendusi nendele koolidele ja amortiseerunud koolimajadele, mis ei vasta Haridusministeeriumi pakutud toetusmeetmete tingimustele.
2 Analüüsitud kõnesid