Päevakorra profiil: Vadim Belobrovtsev
Arupärimine ühtse eesti kooli kohta (nr 13)
2024-01-15
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt keskendunud eestikeelsele haridusele ülemineku praktilistele probleemidele ja rakenduslikule ebaõnnestumisele. Kõneleja rõhutab murettekitavat õpetajate puudust Tallinnas ja Ida-Virumaal, seades kahtluse alla ülemineku teostamise suutlikkuse. Fookus on tulemuspõhine, rõhutades, et süsteem ei suuda tagada piisavat personali.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridussüsteemi personalikriisi osas, tuues esile konkreetseid andmeid Tallinnas eesti keelt mittevaldavatest õpetajatest (umbes 450). Ta kasutab meediast saadud statistikat, et rõhutada probleemi ulatust ja seostab selle koheselt Ida-Virumaa olukorraga.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on murelik ja otsene, rõhutades probleemi tõsidust fraasiga "väga suur number". Kõneleja kasutab loogilist lähenemist, esitades andmete põhjal kolm konkreetset ja praktilist küsimust lahenduste leidmiseks: soovitused õpetajatele, omavalitsuste tegevus ja asenduspersonali leidmine.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid tegevusmustrite kohta (sagedus, kohtumised, avalikud esinemised väljaspool arupärimist) ei ole piisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud poliitika elluviijatele, kes pole suutnud tagada eestikeelsele haridusele ülemineku jaoks piisavat õpetajate hulka. Kriitika on protseduuriline ja keskendub lahendamata personaliprobleemidele, nõudes vastutajatelt konkreetseid lahendusi.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on päringuline, otsides vastuseid ja soovitusi, kuidas lahendada kriitilist olukorda õpetajatega. Kõneleja esitab küsimused otse, et saada teadmistepõhiseid juhiseid nii õpetajatele kui ka omavalitsustele.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on väga selge, keskendudes konkreetsetele omavalitsustele – Tallinnale ja Ida-Virumaale. Rõhutatakse, et just need piirkonnad seisavad silmitsi sadade õpetajate kaotamise ohuga seoses keelenõuetega.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid majanduslike seisukohtade kohta (maksud, regulatsioonid, eelarvepoliitika) ei ole piisavalt. Fookus on pigem tööjõu ja hariduspersonali küsimustel.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja keelenõuete täitmine õpetajate hulgas, mis mõjutab otseselt töökohtade säilimist. Kõneleja tõstatab küsimuse sadade õpetajate sunnitud lahkumisest ja omavalitsuste suutlikkusest haridusteenust tagada.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud kehtiva hariduspoliitika (eestikeelsele õppele üleminek) elluviimise probleemidele ja tagajärgedele. Tegemist on pigem järelevalve ja vastutuse küsimusega, mis puudutab seaduse rakendamist, mitte uute eelnõude algatamist.
1 Analüüsitud kõnesid