Päevakorra profiil: Vadim Belobrovtsev
Arupärimine Kristina Kallase töö kohta (nr 632)
2024-09-09
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline, keskendudes haridusministri Kristina Kallase ametialasele pädevusele ja tulemuslikkusele. Peamised rõhuasetused on tehnilistel probleemidel (e-eksamid), õpetajate palgaläbirääkimiste soikumisel ja õpetajate järelkasvu puudumisel. Kriitika on suunatud konkreetsetele tegevustele ja lahenduste puudumisele, seades kahtluse alla ministri sobivuse ametisse.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib detailselt teadmisi haridusvaldkonna kriisikolletest, sealhulgas riigigümnaasiumite ühiskatsete ja e-eksamite tehnilistest probleemidest. Ekspertiis hõlmab ka õpetajate töötasude ja töötingimuste läbirääkimiste seisu ning õpetajate järelkasvu probleemi. Kasutatakse spetsiifilisi termineid, mis viitavad süsteemsele teadlikkusele haridusministeeriumi tegevusvaldkonnast.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, kriitiline ja rõhutab olukorra kiireloomulisust, eriti seoses õpetajate streigi ohuga. Kasutatakse loogilisi argumente, loetledes konkreetseid ebaõnnestumisi ja viidates varasematele sündmustele (umbusaldusavaldus, jaanuarikuine streik). Minister on süüdistatud asjaolude kinnimätsimises, mis lisab toonile teravust.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster keskendub valitsuse vastutusele võtmisele parlamendi kaudu, esitades arupärimise ministri pädevuse kohta. Viidatakse varasemale aktiivsusele, nagu umbusaldusavalduse esitamine aprillis, mis näitab püsivat survet valitsusele.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud haridusminister Kristina Kallasele, keda peetakse ametisse mittesobivaks, ja peaministrile, kes teda ametis hoiab. Kriitika on poliitika- ja tulemuspõhine, süüdistades ministrit lahenduste puudumises ja läbirääkimiste soikujätmises. Vastuseis on intensiivne, kuna kaalutakse ministri ametist sobivust teise streigi korral.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on nähtav opositsioonierakondade (Keskerakond, EKRE, Isamaa) ühises tegevuses, mis väljendus aprillikuises umbusaldusavalduses ja arupärimise toetamises. Puuduvad andmed valitsuskoalitsiooniga kompromisside otsimise või kahepoolse koostöö kohta.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on lai, märkides, et õpetajate puudus ja läbirääkimiste soikumine mõjutavad kõiki omavalitsusi. Mainitakse ka omavalitsuste esindajate lahkumist läbirääkimistelt, mis viitab kohalike tasandite muredele.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on seotud avaliku sektori tööjõuga, rõhutades vajadust parandada õpetajate töötasusid ja töötingimusi. Väljendatakse muret läbirääkimiste soikumise ja võimaliku uue streigi majandusliku ja sotsiaalse mõju pärast.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest on esiplaanil hariduspoliitika, eriti õpetajate järelkasvu ja töötingimuste kriis. Tunnustatakse eestikeelsele haridusele ülemineku olulisust, kuid rõhutatakse, et see ei ole ainus valdkond, millega minister peab tegelema.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud täitevvõimu kontrollile ja vastutusele võtmisele, algatades arupärimise ministri töö kohta. Prioriteet on olemasolevate poliitikate (nt palgaläbirääkimised, õpetajate arv) ebaõnnestunud rakendamise kritiseerimine, mitte uute seaduste algatamine.
2 Analüüsitud kõnesid