Päevakorra profiil: Reili Rand
Arupärimine noorsootöötajate kvalifikatsiooninõuete kohta (nr 745)
2025-06-02
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on noorsootöö kvaliteedi tõstmisel ja noorsootöötajate väärtustamisel, nõudes tungivalt kvalifikatsiooninõuete kehtestamist ja valdkonna jätkusuutlikku rahastust. Seisukoht on tugevalt kriitiline ministri suhtes, kes näeb standardeid kui liigset regulatiivset juhtimist, ning rõhutatakse, et noored peavad olema riigi jaoks prioriteet. Konflikt on raamitud väärtuspõhise küsimusena usaldusest ja süsteemi toimimisest.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust noortevaldkonna süsteemsete probleemide osas, viidates ministeeriumi ametlikele töörühmadele, arengukavale aastani 2035 ja valdkonna katusorganisatsioonide muredele. Eriti rõhutatakse projektipõhisuse negatiivseid tagajärgi, piirkondlikku ebavõrdsust ning seost kvalifikatsiooni ja noorte vaimse tervise toetamise vahel. Kasutatakse spetsiifilist argumenti, et kvalifitseerimata noorsootöötaja on julgeolekuoht.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on tungiv, murelik ja otseselt konfronteeriv, esitades ministrile viis teravat küsimust vastuolude selgitamiseks. Kasutatakse nii emotsionaalseid apelle (vaimne tervis, usalduse kuritarvitamine) kui ka loogilisi argumente süsteemi puudujääkide ja seadusandliku ebaselguse kohta. Kõneleja rõhutab, et küsimus on usalduses ja et noored väärivad rohkem kui ainult kavatsusi.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster hõlmab ametlike järelepärimiste (arupärimine) esitamist, mis on ajendatud ministri hiljutistest avalikest väljaütlemistest meedias (Postimehe arvamuskülg). See näitab kiiret reageerimist valdkonna mobilisatsioonile ja murede väljendamisele. Kõneleja viitab ka varasemale kogemusele omavalitsusjuhina.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud ministri ja ministeeriumi juhtimise vastu, keda kritiseeritakse vastuoluliste avalike väljaütlemiste ja otsustamatuses viivitamise eest. Kriitika on intensiivne, süüdistades valitsust selles, et noorsootöö on esimene kärpesae ohver ja et otsustavat tegutsemist välditakse. Vastandutakse ideele, et kvalifikatsiooninõuded on liigne "regulatiivne juhtimine".
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab vajadust tihedama ja arvestavama koostöö järele valdkonna esindusorganisatsioonidega, märkides, et kümned organisatsioonid on ministri väljaütlemiste peale mobiliseerunud. Samuti viidatakse ministeeriumi poolt moodustatud ametlikule töörühmale, mille tööga ministri avaldused on vastuolus.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on suunatud piirkondliku ebavõrdsuse vähendamisele noorsootöös, rõhutades, et projektipõhine rahastus ei taga võrdselt head tuge igas Eestimaa paigas. Ebavõrdsus tekib seetõttu, et raha saavad need omavalitsused, kes oskavad projekte paremini kirjutada, mitte need, kus rahavajadus on suurim.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad keskenduvad valdkonna rahastuse jätkusuutlikkuse tagamisele, kritiseerides tugevalt projektipõhisust, mis tekitab ebaõiglust ja ebavõrdsust. Nõutakse noorsootöötajatele väärilist töötasu ning palgatoetuste ja arenguprogrammide loomist sarnaselt õpetajatega.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on noorte turvalisuse, märkamine ja vaimse tervise toetamine, rõhutades, et kvalifitseeritud noorsootöötajad on ennetava töö tegemiseks hädavajalikud. Kvalifikatsiooninõuete puudumist peetakse julgeolekuohuks, mis lubab süsteemi auke, millest noored võivad läbi kukkuda.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud noorsootöötajate kvalifikatsiooninõuete kehtestamisele, mis on ette nähtud arengukavas aastani 2035. Samuti rõhutatakse vajadust täita seaduse lüngad, mis puudutavad omavalitsustelt oodatava töö sisu ja tingimusi (nt noortekeskuse tingimused). Soovitakse soodustada avatud tööjõuturgu, andes võimaluse kvalifikatsioonile vastamiseks ka mitteformaalhariduse kaudu.
4 Analüüsitud kõnesid