Päevakorra profiil: Reili Rand
Arupärimine Rohuküla raudtee rajamise katkestamise kohta (nr 731)
2025-05-06
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub tugevale vastuseisule valitsuse otsusele peatada Turba–Risti raudteelõigu rahastamine, kuigi projekt oli ette valmistatud ja rahastus eelarves olemas. Seisukoht on tulemuspõhine, rõhutades riiklike kavade (nt liikuvuse programm) eiramist ja piirkondliku arengu pärssimist. Kõneleja nõuab poliitilist tahet alustatud taristuprojekti edasiviimiseks.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust transporditaristu ja regionaalarengu küsimustes, viidates konkreetsetele andmetele (nt Riisipere–Turba lõigu omatulude osakaal) ja statistikale (reisijate ja sõidukite arv Rohuküla liinil). Ta tunneb hästi projekti ettevalmistuse etappe, mainides ehituslubade olemasolu, raadamistöid ja vajadust osta maad ligi 90 kinnistult. Ta rõhutab taristuehituse positiivset majanduslikku mõju.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on kriitiline, tungiv ja emotsionaalne, väljendades Läänemaa inimeste nördimust ja ootusi. Retoorika segab loogilisi argumente (projekti valmidus, majanduslik kasu) terava kriitikaga valitsuse tegevuse suhtes, viidates korduvale rahastuse tagasivõtmisele kui "kurbloolisele refräänile". Kõneleja kasutab formaalset pöördumist Riigikogus, kuid nõuab konkreetseid tegusid.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on seotud parlamenditööga, esitades arupärimise ministrile poliitiliste otsuste tagasipööramise kohta. Kõneleja on aktiivne valitsuse tegevuse kontrollija ja kriitik Riigikogu saalis, keskendudes poliitiliste lubaduste täitmisele.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud Reformierakonna juhitud valitsusele, keda süüdistatakse rahastuse poliitilise otsusena tagasivõtmises ja regionaalpoliitika põhimõtete eiramises. Kriitika on intensiivne ja poliitikapõhine, rõhutades, et valitsuse tegevus pärsib piirkonna arenguvõimalusi ja eirab ühistranspordireformi põhimõtteid.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab positiivselt eelmiste regionaalministrite Madis Kallase ja Piret Hartmani tööle ühistranspordireformi kontseptsiooni loomisel. Puuduvad andmed praeguse erakondadevahelise koostöö või kompromissivalmiduse kohta.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on väga tugevalt regionaalne, keskendudes Lääne-Eesti (Läänemaa, Haapsalu, Risti) ja Hiiumaa arenguvajadustele. Raudtee pikendamist peetakse elutähtsaks meetmeks piirkonna elanike arvu hoidmiseks, tööhõive parandamiseks ja turismi toetamiseks. Eraldi rõhutatakse Rohuküla–Heltermaa parvlaevaliikluse ühendamise potentsiaali.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab riiklikke taristuinvesteeringuid kui olulist majanduse positiivse mõjutajat ja regionaalse arengu mootorit, viidates kinnisvara väärtuse tõusule ja elanike arvu kasvule Turbas. Peab oluliseks, et riik tagaks eraomandi kasutamise piiramise korral õiglase kompensatsiooni kinnistuomanikele. Tunnistab, et rongiliinid ei toimi turuloogika järgi kasumlikult, kuid loovad arenguvõimalusi.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalne fookus on suunatud regionaalse elukvaliteedi ja kogukonna stabiilsuse tagamisele, rõhutades paremat ligipääsu töökohtadele ja teenustele. Mainitakse positiivseid sotsiaalseid mõjusid (elanike arvu ja laste osakaalu kasv) piirkondades, kus raudtee on juba taastatud. Samuti tõstatatakse eraomandi piiramise õigluse küsimus seoses maamaksu maksmise kohustusega.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on olemasolevate riiklike programmide (ühistranspordireformi kontseptsioon, riiklik liikuvuse programm) elluviimisel ja rahastuse tagamisel järgmise riigieelarve strateegia (RES) raames. Eesmärk on sundida valitsust jätkama alustatud projekti, millele on juba väljastatud ehitusload ja tehtud eeltööd.
4 Analüüsitud kõnesid