Päevakorra profiil: Reili Rand

2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimese lugemise jätkamine

2025-10-08

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on suunatud sotsiaalsele õiglusele ja perepoliitikale, rõhutades vajadust toetada lapsi ja peresid, eriti demograafilise kriisi taustal. Esineja on tugevalt vastu riigieelarve valikutele, mis suunavad maksuleevendusi ebaproportsionaalselt jõukaimale 10% elanikkonnast. Seisukohad on selgelt väärtuspõhised, rõhutades õiglase ja hooliva riigi põhimõtteid. Poliitilised valikud peaksid olema suunatud ressursside suunamisele laste ja perede toetamiseks.

5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja näitab asjatundlikkust sotsiaalpoliitika ja demograafia valdkonnas, viidates Sotsiaalministeeriumi tellitud analüüsile ja sündide arvule (alla 10 000). Kasutatakse konkreetseid finantsandmeid (nt 50 miljonit eurot peretoetusteks, 114 miljonit eurot maksuleevendusteks jõukatele) eelarvevalikute kritiseerimiseks. Teadmised hõlmavad ka maksupoliitika mõju erinevatele sissetulekugruppidele.

5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja analüütiline, kasutades tugevaid kontraste ja retoorilisi küsimusi, et rõhutada eelarve ebaõiglust. Esineja kombineerib loogilisi argumente (konkreetsed kulunäitajad ja palgaandmed) emotsionaalse üleskutsega laste ja perede toetamise vajadusele. Kasutatakse otsekoheseid väljendeid nagu "rahakülv kõige jõukamatele" ja pöördutakse kolleegide poole isiklikult.

5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster piirdub 2025. aasta 8. oktoobril Riigieelarve seaduse eelnõu esimese lugemise jätkamisega, kus esineja tegi mitu sekkumist ja küsimust. See viitab aktiivsele osalemisele olulistes eelarvedebattides.

5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastuseis on suunatud valitsuse eelarvepoliitikale, mida kritiseeritakse kui ebaõiglast, kuna see eelistab maksuleevendustega jõukaimat detsiili (teenides 5000–6000 eurot). Kriitika on poliitikapõhine, seades kahtluse alla eelarve õigluse ja põhjendatuse Eesti riigi tuleviku vaates. Esineja vastandab jõukate toetamise laste ja perede tähelepanuta jätmisele.

5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on pigem konfronteeriv, esitades ettekandjale teravaid küsimusi ja vaidlustades kolleegi (Aivar Kokk) suuri sõnu perepoliitika teemal. Samas näidatakse valmisolekut tunnistada ühiseid seisukohti, näiteks maksuküüru ajale jalgu jäämist. Esineja rõhutab oma erakonna (sotsiaaldemokraadid) selget ja ühtset seisukohta perepoliitikas.

5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklikel teemadel (perepoliitika, riigieelarve), kuid regionaalset ebavõrdsust rõhutatakse Hiiumaa mediaanpalga (1400 eurot) näite abil. See näide teenib eesmärki illustreerida maksuleevenduste ebaõiglast jaotumist riigi eri piirkondade ja sissetulekugruppide vahel.

5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated eelistavad sotsiaalset ümberjaotamist ja sihtotstarbelisi kulutusi (peretoetused, koolitoit) laiaulatuslikele maksukärbetele jõukatele. Toetab keskmise palga saajate ja päästjate/õpetajate toetamist, kuid kritiseerib 114 miljoni euro suunamist rikkaima detsiili maksuleevendusteks. Eelistatakse maksuküüru nihutamist selle kaotamise asemel, mis tooks kasu vaid jõukatele.

5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalpoliitiline fookus on laste ja perede väärtustamisel ning demograafiliste probleemide lahendamisel. Rõhutatakse vajadust toetada laste vaimset tervist, tagada tugispetsialistide kättesaadavus ja muuta peretoetused õiglasemaks (sh üksikvanema toetuse tõstmine). Esineja seisab selle eest, et riigi perepoliitika ei vastandaks erinevaid peremudeleid.

5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on 2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõul (737 SE), kus esineja on kriitiline oponent. Prioriteediks on eelarve ressursside suunamine sotsiaalministeeriumi analüüsil põhinevate perepoliitika soovituste elluviimiseks, näiteks koolitoidutoetuse suurendamiseks ja peretoetuste õiglasemaks muutmiseks.

5 Analüüsitud kõnesid