Päevakorra profiil: Henn Põlluaas
Arupärimine ühtse eesti kooli kohta (nr 544)
2024-04-08
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõige silmatorkavam teema on tugev, väärtuspõhine vastuseis valitsuse plaanile luua ühtne Eesti kool, mida käsitletakse rahvusliku identiteedi hävitamise ja venestamisena. Seisukoht on intensiivselt väärtuspõhine, rõhutades vajadust kaitsta põhiseaduses sätestatud rahvusriigi eesmärke ja kritiseerides samas ka peretoetuste kaotamist. Poliitiline raamistik on äärmiselt konfronteeriv, süüdistades valitsust kuritegelikus ja põhiseadusvastases tegevuses.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadmisi hariduspoliitika demograafiliste mõjude kohta, viidates muukeelsete õpilaste osakaalule (umbes kolmandik) ja Ukraina põgenike mõjule. Ekspertiis tugineb ka Eesti Vabariigi põhiseaduse preambuli ja rahvusriigi eesmärkide rõhutamisele. Samuti kasutatakse ajaloolist konteksti, võrreldes valitsuse kava Nõukogude okupatsioonivõimu tegevusega.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on äärmiselt võitlev, kasutades tugevaid emotsionaalseid apelle ja ajaloolisi paralleele (nõukogulikud segakoolid, venestamine). Kõneleja kasutab alarmeerivat ja hukkamõistvat keelt, nimetades valitsuse kava sõna otseses mõttes genotsiidiks ja kuritegelikuks. Loogiline argumentatsioon keskendub põhiseaduslikule kohustusele tagada eesti keele ja kultuuri säilimine.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõne on esitatud arupärimise (nr 544) ettekandena Riigikogu istungil. Andmeid pole piisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on valitsuskoalitsioon: Reformierakond, Eesti 200 ja Sotsiaaldemokraadid. Kriitika on nii poliitika (ühtne kool, peretoetuste kaotamine) kui ka moraalne, süüdistades valitsust Eesti laste mittearmastamises. Rünnakute intensiivsus on maksimaalne, süüdistades koalitsiooni rahvusliku identiteedi hävitamises ja genotsiidis.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid pole piisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on rahvuslikul tasandil (Eesti rahvuse ja kultuuri säilimine), kuid rõhutatakse ka konkreetseid piirkondi, kus vene enamusega koolid tekivad ja probleem süveneb: Ida-Virumaa, Tallinn ja Maardu.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaateid käsitletakse kaudselt, kritiseerides valitsuse tegevust peretoetuste kaotamisel. See viitab vastuseisule sotsiaalsete kulutuste kärpimisele, mis mõjutavad peresid.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Hariduspoliitika on esmane sotsiaalne teema, kus vastustatakse segakoolide loomist rahvusliku identiteedi ja kultuuri säilitamise nimel. Rõhutatakse tugevalt kultuurilisi erinevusi (slaavi kultuuriruum, teistsugune suhtumine ajalukku) ja integratsiooni ebaõnnestumist, sidudes muukeelsete kogukonna osa Putini toetuse ja pronkssõduri austamisega.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik tegevus on haridusministrile suunatud arupärimise (nr 544) algatamine niinimetatud ühtse Eesti kooli teemal. Eesmärk on algatada parlamentaarne kontroll ja saada sisulisi vastuseid valitsuse plaanide kohta, millele ollakse tugevalt vastu.
1 Analüüsitud kõnesid