Päevakorra profiil: Henn Põlluaas

Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) teine lugemine

2024-12-05

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt eelnõu 419 SE (Alusharidusseaduse eelnõu) vastu. Peamine murekoht on eesti laste põhiseadusliku õiguse tagamine eestikeelsele õppele ja kultuuriruumile lasteaedades. Positsioon on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades, et seaduseelnõu ei taga eesti laste õigusi ning on seetõttu vastuvõetamatu.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust alushariduse seadusandluse osas, võrreldes käesolevat eelnõu varasema koolieelse lasteasutuse seadusega. Ekspertiis keskendub konkreetsetele seadusesätetele, mis puudutavad eestikeelse õppe kohustust ja rühmade keelelist koosseisu.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on väga võitluslik, emotsionaalne ja pakiline, kasutades tugevaid hüüatusi ("ennekuulmatu!"). Kõneleja kasutab otseseid retoorilisi küsimusi, et apelleerida vastaste isiklikule empaatiale ja rõhutada eelnõu negatiivseid tagajärgi. Stiil on konfronteeriv ja keskendub väärtuspõhisele vastandumisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid on esitatud vaid ühe kõne kohta seadusandlikus protsessis (eelnõu teine lugemine).

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Tugev kriitika on suunatud neile, kes väidavad, et nõue eestikeelsete rühmade järele on põhiseadusevastane ja diskrimineerib vene lapsi. Kõneleja peab sellist väidet "ennekuulmatuks" ja seab kahtluse alla eelnõu vastuvõtmise, kuna see ei taga eesti laste õigusi. Kriitika on intensiivne ja keskendub poliitilisele ja ideoloogilisele vastuseisule eelnõu põhimõtetele.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ei ole piisavalt andmeid.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul seadusandlusel ja eestikeelse haridusruumi tagamisel kogu riigis. Puuduvad viited konkreetsetele piirkondlikele või kohalikele probleemidele.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Ei ole piisavalt andmeid.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduspoliitika ja eestikeelse kultuuriruumi säilitamine alushariduses. Kõneleja rõhutab tugevalt eesti laste põhiseaduslikku õigust õppida ja kasvada eestikeelses rühmas, vastandudes keelelise diskrimineerimise süüdistustele.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) vastustamisel ja selle puuduste esiletoomisel. Eesmärk on tagada, et seaduses oleks sätestatud kohustus pakkuda eesti lastele eestikeelset õpet eestikeelses rühmas, olles seega eelnõu praeguse sõnastuse tugev vastane.

1 Analüüsitud kõnesid