Päevakorra profiil: Evelin Poolamets
22 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks haridus- ja teadusminister Kristina Kallasele
2024-05-06
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja võtab tugevalt vastanduva positsiooni haridusministri suhtes, rõhutades tema suutmatust õpetajate streiki ära hoida, mida käsitletakse läbikukkumisena. Poliitiline raamistik on selgelt tulemuspõhine, kritiseerides lisaks ministri tegevusele ka peaministri käitumist ja soovitusi. Peamine esiletoodud teema on haridusvaldkonna kriis ja valitsuse ebaõnnestunud juhtimine.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadlikkust haridusvaldkonna kriisist (õpetajate streik) ja valitsuse majanduspoliitilistest seostest (autamaks ja palgatõus). Detailset tehnilist või statistilist ekspertiisi esitatud lühikestes küsimustes ei ole, vaid keskendutakse poliitilisele vastutusele.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on konfronteeriv ja süüdistav, kasutades tugevaid hinnanguid nagu "läbikukkumine" ja viidates peaministri naeruvääristavale käitumisele. Kuigi pöördutakse formaalselt ("lugupeetud istungi juhataja"), on eesmärk esitada teravaid retoorilisi küsimusi ministri pädevuse vaidlustamiseks.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid on ainult kahe küsimuse kohta ühel kuupäeval, mis näitab osalemist haridusministri umbusaldusavalduse arutelul. Korduvate suhtlusmustrite või laiemate tegevusmustrite kohta puuduvad andmed.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on haridus- ja teadusminister Kristina Kallas (kritiseeritud ebaõnnestumise eest streigi ärahoidmisel) ning peaminister (kritiseeritud sobimatu käitumise ja soovituste eest). Kriitika on intensiivne ja keskendub nii poliitilisele ebaõnnestumisele kui ka poliitilisele käitumisele.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Tegemist on puhtalt opositsiooniliste küsimustega umbusaldusavalduse raames. Koostöövalmiduse, kompromisside või erakondadevahelise kolleegia kohta andmed puuduvad.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Käsitletud teemad (õpetajate streik, automaks) on riikliku ulatusega. Piirkondlikule fookusele, kohalikele projektidele või kogukondadele viitavad andmed puuduvad.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja tõstab esile peaministri soovituse siduda õpetajate palgatõus automaksu reklaamimisega, kasutades seda valitsuse kritiseerimiseks. Otseseid seisukohti maksustamise, kulutuste või majanduskasvu kohta esitatud andmetes ei ole.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine käsitletud sotsiaalne teema on haridusvaldkond ja sellega seotud töösuhete juhtimine (õpetajate streik). Kõneleja kritiseerib tugevalt valitsuse suutmatust seda kriisi lahendada.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on ministri tegevuse hindamisel ja poliitilisel läbikukkumisel (streigi ärahoidmine), mis on seotud umbusaldusavalduse menetlusega. Andmed puuduvad kõneleja enda algatatud seaduseelnõude, muudatusettepanekute või muude seadusandlike prioriteetide kohta.
2 Analüüsitud kõnesid