Päevakorra profiil: Evelin Poolamets
Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)
2024-03-05
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõige olulisem teema on haridusreformi potentsiaalne negatiivne mõju, eriti NEET-noorte (ei tööta ega õpi) arvu suurenemine Eestis. Poliitiline hoiak on reformi suhtes skeptiline ja kriitiline, keskendudes selle tulemuslikkusele ja sotsiaalsetele riskidele. Kõneleja nõuab ministrilt konkreetseid meetmeid olukorra leevendamiseks, mis viitab tulemuspõhisele poliitika raamistikule.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib teadmisi haridusvaldkonna sotsiaalsete probleemide, eriti koolist väljalangemise ja NEET-noorte statistika osas vanuserühmas 15–26. Argumentatsioon on tugevalt toetatud Statistikaameti andmetega, mis näitavad riskirühmi ja katkestamise mustreid, nagu põhikooli või kahe haridusastme poolelijätmine.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on formaalne ja lugupidav ("Lugupeetud minister!"), kuid sisult kriitiline ja andmepõhine. Rõhk on loogilisel argumentatsioonil ja statistiliste faktide esitamisel, et rõhutada haridusreformi potentsiaalset ohtu. Toon on tõsine ja nõudlik, esitades otsese küsimuse reformi mõju arvestamise kohta.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Not enough data
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud Haridus- ja teadusministri juhitava haridusreformi vastu, mis on osa strateegiast "Eesti 2035". Kriitika on poliitika- ja tulemuspõhine, hoiatades reformi võimaliku sotsiaalse kahju eest, mis väljendub NEET-noorte arvu kasvus.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Not enough data
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil, kasutades Statistikaameti andmeid Eesti noorte kohta laiemalt. Konkreetseid piirkondlikke probleeme või projekte ei rõhutata, vaid käsitletakse üldist hariduspoliitika mõju.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Not enough data
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on NEET-noorte (15–26-aastased) probleemistik ja hariduse katkemise riskid, mis on seotud põhikooli või kahe haridusastme poolelijätmisega. Kõneleja rõhutab vajadust leevendada olukorda ja vältida sotsiaalset tõrjutust haridusreformi käigus.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" haridusreformide elluviimise kriitilisel jälgimisel. Kõneleja tegutseb reformi vastasena, nõudes meetmeid potentsiaalsete negatiivsete tagajärgede leevendamiseks ja vastutuse võtmist.
1 Analüüsitud kõnesid