Päevakorra profiil: Evelin Poolamets

Arupärimine ühtse eesti kooli kohta (nr 13)

2024-01-15

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on suunatud ühtse eestikeelse kooli rakendamisele ja selle mõjule laste õigustele. Kõneleja võtab küsitleva ja kriitilise hoiaku, rõhutades vajadust tagada lastele õigus rääkida vahetunnis oma emakeeles. Fookus on tugevalt väärtuspõhine, keskendudes põhiõiguste tagamisele poliitika elluviimisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadlikkust hariduspoliitika (ühtne eestikeelne kool) ja laste õiguste tagamise teemadel. Esitatud küsimused on kontseptuaalsed, puudutades laste õiguste tagamist keelekasutuse osas, kuid ei sisalda tehnilisi termineid ega statistikat.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne ja otsekohene, kasutades viisakaid pöördumisi ("lugupeetud istungi juhataja"). Emotsionaalsed apellatsioonid puuduvad; tegemist on selge ja konkreetse küsimuse esitamisega arupärimise raames, mis on suunatud loogilisele selgitusele.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmete põhjal on näha üks esinemine Riigikogu istungil arupärimise käigus, mis viitab aktiivsusele järelevalveprotsessides. Ebapiisavad andmed regulaarsuse või sageduse kohta.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse või vastutava ettekandja poole seoses ühtse kooli poliitika rakendamise detailidega, eriti laste õiguste tagamise osas. Rünnakud on poliitika- ja protseduuripõhised, mitte isiklikud.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ebapiisavad andmed.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul hariduspoliitikal (ühtne eestikeelne kool) ja selle üldisel rakendamisel. Regionaalset või kohalikku rõhuasetust ei ole märgata.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Ebapiisavad andmed.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja keelelised õigused. Kõneleja rõhutab laste õigusi rääkida emakeeles, mis viitab murele vähemuste keelelise vabaduse tagamise pärast riiklikus koolisüsteemis.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on hariduspoliitika järelevalvel ja rakendamisel, mida teostatakse arupärimise vormis. Kõneleja on seotud poliitika rakendamise küsimuste tõstatamisega, olles pigem järelevalvaja kui algataja.

1 Analüüsitud kõnesid