Päevakorra profiil: Evelin Poolamets

Arupärimine Kristina Kallase töö kohta (nr 632)

2024-09-09

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevale vastuseisule eestikeelsele õppele ülemineku nõuete leevendamisele, eriti B1-taseme lubamisele õpetajatele. Kõneleja kritiseerib valitsuse tegevust (Kristen Michali valitsus, Kristina Kallas) kui ideede puudust ja mugavust, mis vähendab reformi tõsiseltvõetavust. Seisukoht on tugevalt performance-põhine, nõudes valitsuselt vastutust ja tulemuslikkust eraldatud 42 miljoni euro kasutamisel.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib teadmisi hariduspoliitika detailides, viidates konkreetsetele keeleoskuse tasemetele (B1, B2) ja õpetajate eksaminõuetele. Samuti tuuakse esile 2023. aastal eestikeelsele õppele eraldatud 42 miljoni euro suurune summa, rõhutades rahaliste vahendite ja tegelike tulemuste vahelist lahknevust. Ekspertiis on suunatud reformi praktiliste takistuste ja õpetajate kvalifikatsiooni hindamisele.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline ja otsene, kasutades tugevaid kujundeid, nagu "Potjomkini küla ehitamine" ja "kummi venitamine". Kõneleja esitab oma argumendid loogiliselt, tuginedes keelenõuetele ja rahastamisele, kuid toon on emotsionaalselt laetud pettumuse ja pakilisusega. Kasutatakse ka otseseid retoorilisi küsimusi ministri tegevuse kahtluse alla seadmiseks.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed piirduvad kahe kõnega ühel istungil (09.09.2024), mis viitab aktiivsele osalemisele konkreetse ministri töö hindamisel arupärimise raames. Muid tegevusmustreid esitatud materjal ei kajasta.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud Kristen Michali valitsusele ja haridusminister Kristina Kallasele. Kriitika on poliitiline ja protseduuriline, süüdistades valitsust nõuete leevendamises ja ideede puuduses, mis on kahjustanud eestikeelsele õppele üleminekut. Vastuseis on intensiivne, nõudes lõputute erandite tegemise lõpetamist.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid koostöö või kompromissivalmiduse kohta teiste poliitiliste jõududega ei ole. Kõne on suunatud valitsuse teravale kritiseerimisele.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul hariduspoliitikal ja selle rakendamisel vene koolides, mainides ka omavalitsuste rolli õpetajate kvalifikatsiooni tagamisel. Konkreetset regionaalset rõhuasetust ei ole, teema on üleriigiline.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on seotud riikliku kulutuste efektiivsusega, kuna kõneleja nõuab ülevaadet, mida tehti 42 miljoni euroga, mis eraldati eestikeelsele õppele üleminekuks. Rõhutatakse vajadust avaliku raha läbipaistva ja tulemusliku kasutamise järele, et saavutada poliitilisi eesmärke.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja keelepoliitika, kus kõneleja toetab tugevalt eestikeelsele õppele üleminekut ja nõuab kõrgeid keeleoskuse standardeid õpetajatele. Eesmärk on lõpetada erandite tegemine ja tagada vene õpilastele pädev eestikeelne õpe, asendades kehva motivatsiooniga õpetajad eesti emakeelega õpetajatega.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on olemasoleva haridusreformi (eestikeelsele õppele üleminek) range ja eranditeta rakendamise nõudmisel. Kõneleja on pigem kriitik ja nõuete esitaja, keskendudes valitsuse tegevuse kontrollimisele arupärimise kaudu, et tagada seaduse eesmärkide täitmine.

2 Analüüsitud kõnesid