Päevakorra profiil: Anti Poolamets

Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

2025-05-15

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt vastanduv valitsuse hariduspoliitikale ja üldisele poliitilisele kultuurile. Peamised teemad on valijate usalduse kaotus, korruptsioonijuhtumid (Lehtme, Kersna) ja haridussüsteemi eksperimenteerimisega hävitamine. Seisukoht on väärtuspõhine ja jõudlusel põhinev, nõudes valitsuse tagasiastumist mandaadi puudumise tõttu. Kritiseeritakse teravalt "21. sajandi lõssenkismi" läbisurumist ja kriitilise mõtlemise taandarengut.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib detailset teadlikkust haridussüsteemi siseprobleemidest, nagu õpetajate läbipõlemine ja koolidistsipliini säilitamise tähtsus. Kasutatakse konkreetseid näiteid poliitilistest skandaalidest, viidates Liina Kersna 3 miljonit eurot kallimale riigihankele ja Johanna-Maria Lehtme juhtumile. Kasutatakse ajaloolisi ja ideoloogilisi termineid (Lõssenkism, Overtoni aken, Hillar Palametsa õpikud) vastaste tegevuse sildistamiseks.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on äärmiselt võitlev, süüdistav ja alarmeeriv, kasutades tugevaid emotsionaalseid apelle ja hüperbooli (nt võrdlus Põhja-Koreaga, hirm köögis mõtlemise pärast). Kõneleja kasutab isiklikke rünnakuid ja sildistamist ("lõssenkism", "uhhuuteadused") ning keskendub usalduse hävitamise ja korruptsiooni teemadele. Retoorika on pigem moraalsetel ja ideoloogilistel süüdistustel põhinev, mitte andmepõhine.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid pole piisavalt.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Hoiak valitsuse suhtes on maksimaalselt vaenulik ja kompromissitu, nõudes valitsuse tagasiastumist mandaadi puudumise tõttu. Kriitika on suunatud nii poliitilisele korruptsioonile (Lehtme, Kersna) kui ka ideoloogilistele suundadele (lõssenkism, uhhuuteadused). Vastaseid süüdistatakse arguses, alatustes ja valijate usalduse hävitamises, võrreldes nende tegevust 90ndate sahkerdamisega.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid pole piisavalt.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on suunatud riiklikule hariduspoliitikale ja ühiskondlikule usaldusele, kuid mainitakse spetsiifilist muret Ida-Virumaa gümnaasiumide (Iisaku ja Toila) hävitamise pärast. Samuti rõhutatakse eesti koolikeskkonna kaitsmist muukeelsete õpilaste integreerimise kontekstis.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad riigi rahaliste vahendite ebaotstarbekale kasutamisele ja korruptsioonile. Kritiseeritakse riigihangete kallinemist (Kersna juhtum) ja usalduse hävitamist, mis viitab 90ndate kelmuste ajastu tagasitulekule.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja on tugevalt vastu progressiivsetele sotsiaalsetele teemadele hariduses, eriti seoses soolise identiteedi õpetamisega ("20 sugu", "sotsiaalsed sood on teaduslik konsensus"), nimetades neid "uhhuuteadusteks" ja ajupesuks. Rõhutatakse vajadust kaitsta eesti laste emakeelset koolikeskkonda ja kritiseeritakse keelepoliitikat, mis sunnib eesti lapsi kannatama, samal ajal kui teised õpivad alles eesti keele algtaset.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on vastuseisul valitsuse pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" hariduspoliitika elluviimisele ja haridussüsteemi pidevatele eksperimentidele. Prioriteediks on usalduse taastamine ja kriitilise mõtlemise võime arendamine, mitte uute seaduste algatamine. Nõutakse, et haridussüsteem vabaneks ministrite pealesurutud ebaõnnestunud praktikate kopeerimisest.

4 Analüüsitud kõnesid