Päevakorra profiil: Anti Poolamets

Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) teine lugemine

2024-12-05

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv Alusharidusseaduse eelnõule, millega seotud reformi peetakse ohuks eestikeelsele kultuuriruumile. Kõneleja raamib reformi kui väärtuspõhist rünnakut, mille eesmärk on luua "multikulti ühiskond" ja panna eesti lapsed instrumentidena tööle. Toetatakse rangete keeleoskuse nõuete kehtestamist lastele, sarnaselt kodakondsuse omandamise tingimustega.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadmisi keelepoliitika ja kodakondsuse omandamise nõuete valdkonnas. Ekspertsus väljendub võrdluste toomises rahvusvaheliste olukordadega (Berliin, Saksamaa) ja konkreetsete näidete kasutamises haridussüsteemi negatiivsete mõjude illustreerimiseks.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on emotsionaalne, murelik ja alarmistlik, kasutades väljendeid nagu "kõhedust tekitav". Stiil tugineb tugevalt anekdootlikule tõestusele (Lasnamäe lapse lugu) ja hirmule kultuurilise assimilatsiooni ees, süüdistades vastaspoolt teadmatuses ("usub, aga ta ei tea").

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Not enough data

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastaspool on haridusreformi ettekandja ja toetajad, keda süüdistatakse naiivsuses ja varjatud eesmärkides, milleks on multikultuurse ühiskonna loomine. Kriitika on intensiivne ja keskendub vastaspoole kavatsustele ning reformi negatiivsetele kultuurilistele tagajärgedele.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Not enough data

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil (eestikeelne kultuuriruum), kuid negatiivse näitena kultuurilisest assimilatsioonist tuuakse esile konkreetne Tallinna piirkond (Lasnamäe). Kasutatakse ka rahvusvahelisi võrdlusi (Saksamaa linnad) tulevikuohtude illustreerimiseks.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Not enough data

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest on esiplaanil haridus ja keelepoliitika, kus rõhutatakse vajadust säilitada eestikeelne kultuuriruum ja vastustatakse multikultuurse ühiskonna loomist. Kõneleja toetab rangete keeleoskuse nõuete kehtestamist lastele, pidades seda õigustatuks sarnaselt kodakondsuse omandamise nõuetega.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) vastustamisel teisel lugemisel. Kõneleja on vastaspool ja püüab rõhutada vajadust kehtestada lastele keeleoskuse nõue, et vältida eesti laste kasutamist instrumentidena.

1 Analüüsitud kõnesid