Päevakorra profiil: Anti Poolamets
Arupärimine põhikooli õpikute kohta (nr 672)
2025-01-27
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline, keskendudes valitsuse ideoloogilise agenda vastustamisele, mida nimetatakse kultuurimarksismiks, neomarksismiks ja ebateaduseks. Peamine rõhk on väärtuspõhisel kaitsel traditsiooniliste soomääratluste eest ning vastuseisul valitsuse autoritaarsetele tendentsidele, nagu vihakõne seaduse ettevalmistamine. Kõneleja nõuab vastutavate ministrite tagasiastumist ja õpikute kohest tagasikutsumist.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab detailselt tundvat põhikooli inimeseõpetuse tööraamatu sisu, viidates konkreetsetele autoritele (Heli Israel, Satu Hyttinen), peatükkidele ja mõistetele (panseksuaalsus, 20+ psühholoogilist sugu). Teadmiste kinnitamiseks kasutatakse PISA testi tulemusi Eesti laste teadmiste kohta bioloogias ning ajaloolisi paralleele (Lõssenkoism, geneetika olukord Nõukogude ajal). Kõneleja rõhutab oma tiitlit teadusministrina, et rõhutada ebateaduse levitamise vastutust.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on äärmiselt võitluslik, emotsionaalne ja tungiv, kasutades tugevaid ajaloolisi paralleele (Konstantin Päts, Nõukogude okupatsioon, Lõssenkoism) praeguste poliitikate võrdsustamiseks valega. Kasutatakse provokatiivset ja hukkamõistvat keelt, nimetades õpetatavat sisu "uhhuu-teaduseks," "jamaks," "ajupesuks" ja "laste mutileerimiseks." Kõneleja kasutab retoorilisi küsimusi ja nõuab kiiret tegutsemist, pöördudes otseselt nii ministri kui ka Eesti rahva poole.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõned peetakse arupärimise raames Riigikogus, mis viitab aktiivsele osalemisele opositsioonilises kontrollitegevuses. Kõneleja viitab isiklikule kogemusele, leides vastuolulise materjali oma lapse kaheksanda klassi õpikust, mis näitab otsest isiklikku seotust teemaga.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on minister Kristina Kallas (keda nimetatakse irooniliselt propagandaministriks), Justiitsministeerium ja laiemalt "kultuurimarksismi" levitajad valitsuses. Kriitika on intensiivselt ideoloogiline ja isiklik, süüdistades vastaseid opositsiooni vangipanemise plaanides ja laste ajupesus ebateadusega. Vastuseis on absoluutne, nõudes ministri tagasiastumist ja õpikute kohest keelustamist.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööd Riigikogu sees ei mainita, vaid rõhutatakse opositsioonilist rolli. Kõneleja kutsub üles Eesti rahvast, teadlaskonda, õpetajaid ja koolidirektoreid ärkama ja taastama oma väärikust, et lõpetada "lõssenkism" ja "hullumeelsus" haridussüsteemis.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklik (Eesti haridussüsteem, Eesti teadlaskond) ja rahvusvaheline, tuues näiteid USA-st (presidendi avaldus kahe soo kohta) ja Inglismaalt (puberteediblokaatorite peatamine) toetamaks oma seisukohti. Konkreetset regionaalset või kohalikku fookust ei esine.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid ebapiisavalt.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsete teemade fookuses on hariduse sisu ja sooline identiteet, kus kõneleja võtab äärmiselt konservatiivse positsiooni. Tugevalt vastustatakse mitme sotsiaalse soo (20+) ja panseksuaalsuse õpetamist koolides, nõudes, et Eesti Vabariigis tunnustataks ainult kahte sugu: meest ja naist. Seda sisu peetakse lastevastaseks ja ebateaduslikuks.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on vastuseis Justiitsministeeriumi vihakõne seadusele, mida nähakse opositsiooni vaigistamise vahendina. Hariduse vallas nõutakse administratiivseid meetmeid: konkreetsete õpikute tagasikutsumist, vastutavate komisjonide laialisaatmist ning käskkirja väljastamist, mis kinnitaks Eestis ainult kahe soo olemasolu.
3 Analüüsitud kõnesid