Päevakorra profiil: Siim Pohlak

Arupärimine ühtse eesti kooli kohta (nr 13)

2024-01-15

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevalt eesti laste identiteedi ja rahvustunde säilitamisele, mis on käsitletud väärtuspõhise ja poliitikapõhise teemana. Kõneleja nõuab valitsuselt konkreetseid poliitilisi samme (poliitilisi samme), kritiseerides peaministri vastuseid kui liiga ebamääraseid ja tegevuspõhiseid, mitte poliitikapõhiseid. See näitab tugevat vastuseisu praeguse valitsuse lähenemisele rahvusküsimustele hariduses.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles teadmisi parlamendi töökorrast, viidates täpselt arupärimise küsimusele nr 10 ja selle sisule. Ekspertiis on suunatud poliitilise vastutuse nõudmisele ning rahvusliku identiteedi säilitamise poliitiliste aspektide rõhutamisele haridussüsteemis.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne ja nõudlik, kasutades viisakaid pöördumisi ("lugupeetud juhataja", "Hea peaminister"), kuid olles sisult kriitiline ja pealekäiv. Kõneleja kasutab loogilist argumentatsiooni, et rõhutada peaministri vastuse ebatäpsust ja nõuda konkreetseid näiteid ("kolm kuni viis head praktikat").

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne parlamendi järelevalveprotsessis, osaledes arupärimisel ja esitades korduvaid täpsustavaid küsimusi, et saada täitevvõimult sisulisi vastuseid. See viitab rütmilisele osalemisele parlamendi kontrollimehhanismides.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud peaministri ja valitsuse vastu, kelle vastuseid peetakse ebapiisavaks, lakooniliseks ja tegelikku poliitilist tegevust vältivaks. Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, kuna peaminister ei vastanud küsitud poliitilistele sammudele, vaid rääkis õpetajate tegevusest.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid ebapiisavalt.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklik, keskendudes eesti laste identiteedi ja rahvustunde säilitamisele kogu Eesti haridussüsteemis. Puudub viide konkreetsetele piirkondlikele või rahvusvahelistele teemadele, välja arvatud kaudne vihje peaministri välismaal õppimisele.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid ebapiisavalt.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on rahvuslik identiteet ja rahvustunne, mida käsitletakse haridussüsteemi kaudu. Kõneleja rõhutab vajadust poliitiliste meetmete järele, et kaitsta ja säilitada eesti laste rahvuslikku identiteeti.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on valitsuse tegevuse kontrollimisel arupärimise raames, nõudes poliitiliste sammude väljatoomist identiteedi säilitamise küsimuses. Kõneleja tegutseb pigem järelevalvaja ja poliitilise vastutuse nõudjana, mitte otsese seadusandluse algatajana.

2 Analüüsitud kõnesid