Istungi profiil: Õnne Pillak

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

2025-09-24

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt Rail Balticu projekti jätkamise poolt, rõhutades selle valmimist aastaks 2030. Toetus on motiveeritud nii majandusliku kasu, Euroopa ühendatuse kui ka kriitilise julgeolekumõõtme (sõjaline logistika) kaudu. Kõneleja hoiatab tugevalt projektist väljumise tagajärgede eest, mis hõlmaksid kõigist rahvusvahelistest lepingutest väljumist, sealhulgas võimalikku Euroopa Liidust lahkumist.

8 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Ekspertiis on keskendunud Rail Balticu projekti detailidele, esitades andmeid rahastuse, ehitustempo ja maade omandamise strateegia kohta. Kasutab konkreetseid majandusnäitajaid, nagu prognoositav 661 miljonit eurot maksutulu ja 31,8 tuhat inimtöö aasta ulatuses loodavat töökohta. Teadmised pärinevad tihedast suhtlusest Kliimaministeeriumi ja Rail Baltic Estonia OÜ esindajatega komisjoni aruteludel.

8 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on ametlik ja protseduuriline, kuna esineja täidab komisjoni ettekandja rolli, tutvustades arutelu pidepunkte. Kasutatakse tugevaid loogilisi argumente, tuginedes õiguslikele tagajärgedele, majandusandmetele ja julgeolekuvajadusele. Muutub asserteerivaks, kui lükatakse tagasi vastaspoole kahtlused julgeolekumõõtme osas, nimetades seda oluliseks, mitte "sõnakõlksuks".

8 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on seotud seadusandliku tööga, olles Majanduskomisjoni ettekandja Rail Balticu otsuse eelnõu osas. Mainib osalemist komisjoni arutelul 15. septembril ning suhtleb aktiivselt ministeeriumide ja projektiettevõtete esindajatega. Esineja on valmis vastama küsimustele ka siis, kui ta ise komisjoni istungil haiguse tõttu ei osalenud, tuginedes protokollidele ja nõunike abile.

8 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud Keskfraktsiooni vastu, kelle mittetoetamine Rail Balticu ehitamisele saab kinnitust. Kritiseerib vastaspoolt, kes otsib põhjuseid, miks projekti ei saa teha, ning lükkab tagasi nende väited julgeolekumõõtme tühisuse kohta. Vastandumine on poliitiliselt ja sisuliselt terav, kuid mitte isiklik.

8 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik komisjoni siseselt, kus menetluslikud otsused tehti üksmeelselt. Rõhutab tihedat koostööd Kliimaministeeriumi, taristuministri, Rail Baltic Estonia OÜ ja Maa- ja Ruumiametiga. Samuti rõhutab rahvusvahelist pühendumust, viidates kolme Balti riigi peaministrite kinnitustele projekti valmimise osas.

8 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on suunatud rahvusvahelisele taristuprojektile Rail Baltic, mis ühendab Eestit Euroopaga. Mainitakse konkreetseid kohalikke ehituslõike Harjumaal (Soodevahe, Muuga lõik) seoses maade omandamisega. Tuuakse esile ka Kohila elanike positiivne ootus projekti valmimise suhtes.

8 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated toetavad tugevalt suuri taristuprojekte, mis toovad riigikassasse märkimisväärset maksutulu (661 miljonit eurot) ja loovad töökohti. Näeb Rail Balticus olulist lisandväärtust ja toetab riigi vaates mõistlikku rahavoogude juhtimist maade omandamisel, vältides liiga varajast omandamist.

8 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei ole piisavalt andmeid.

8 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Rail Balticu projekti jätkamise otsuse eelnõu menetlemisel ja lõpphääletusele saatmisel. Esineja on juhtivkomisjoni esindaja ja toetab tugevalt eelnõu vastuvõtmist, rõhutades, et rööbastransport on keskkonnahoiu vaates väikseima jalajäljega.

8 Analüüsitud kõnesid