Istungi profiil: Heljo Pikhof
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-02-21
Poliitiline positsioon
Tugev toetus kultuurkapitali rahastamise paindlikkuse suurendamisele ja vabakutseliste loomeinimeste sotsiaalsete garantiide tagamisele. Poliitiline fookus on suunatud oluliste kultuuriehitiste (nt ERR-i maja, Estonia juurdeehitus) edendamisele ja tervisekindlustuse universaalse kättesaadavuse toetamisele. Seisukohad on peamiselt poliitika- ja väärtuspõhised, rõhutades sotsiaalkaitset ja rahvuslikku kultuuriprestiiži.
12 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab sügavat asjatundlikkust Eesti Kultuurkapitali (EKKA) finantsmehhanismide ja hasartmängumaksu jaotuse osas, kasutades täpseid protsente (3,8% vs 2%) ja rahalisi prognoose (2,1 miljonit, 4 miljonit eurot). Selgitab põhjalikult stipendiumide ja loometöötasu erinevusi ning sotsiaalgarantiide tagamise tehnilisi detaile, samuti esitab andmeid ravikindlustamata elanike ja nende ravikulude kohta.
12 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on valdavalt ametlik, protseduuriline ja autoriteetne, eriti eelnõu menetluse ja komisjoni töö tutvustamisel (kuupäevade ja arutelude loetelu). Kasutab loogilisi argumente ja andmeid, kuid muutub kriitika vastamisel kaitsevaks ja veidi teravaks ("Mul on kahju, et eelkõneleja pole eelnõu mõttest aru saanud"). Kasutab rahvusooperi peadirektori tsiteerimisel ka emotsionaalset apelli rahvusliku julgeoleku ja kultuuri elujõulisuse teemal.
12 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegutseb peamiselt juhtivkomisjoni (Kultuurikomisjon) esindajana ja ettekandjana, detailiseerides põhjalikult seadusloome protseduure, sealhulgas komisjoni istungeid (23. jaanuar, 13. ja 19. veebruar) ja huvirühmadega konsulteerimist. Näitab kõrget aktiivsust komisjoni töö kajastamisel Riigikogu saalis.
12 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kritiseerib eelkõneleja arusaama eelnõu sisust, lükates tagasi väited, nagu tuleks rahastus kultuurkapitali arvelt, rõhutades, et maksud kaetakse juba jõustunud maksutõusude arvelt. Väljendab vastuseisu ERR-i seaduse kiirustatud muutmisele, eelistades Kultuuriministeeriumi plaanitud terviklikku lähenemist.
12 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab laialdast koostööd huvirühmadega ja Kultuuriministeeriumiga eelnõu ettevalmistamisel ja selgitamisel. Märgib, et kultuuriehitiste rahastamise klausli lisamine oli komisjoni "ühine otsus", viidates konsensuslikule lähenemisele. Tunnistab vajadust koostööks ülikoolidega stipendiumide määramisel.
12 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub riiklikult tähtsatele kultuuriprojektidele ja -poliitikale. Mainib Narvat näitena kultuuriehitiste pingereas olevate projektide valmimiskiiruse erinevusest. Rõhutab Tallinna kui pealinna rolli Euroopa kultuurikaardil seoses Estonia juurdeehitusega, sidudes selle rahvusvahelise mõjuväljaga.
12 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab sotsiaalsete garantiide rahastamist juba jõustunud maksutõusude (hasartmängumaks, aktsiisid) arvelt, tagades, et loomeinimeste sissetulekud ei vähene. Näeb loometöötoetuse muutmist töötasuks kui olulist sammu loomeinimeste toimetuleku ja sotsiaalkaitse tagamisel, tagades neile püsiva sissetuleku ja sotsiaalkaitse.
12 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Tugev pooldaja universaalsele ravikindlustusele ("ravikindlustus kõigile"), tuues esile sotsiaalse ebavõrdsuse ja tervishoiukulude suurenemise kindlustamata elanikkonna tõttu. Peab prioriteediks vabakutseliste loomeinimeste sotsiaalkaitse (ravi-, pensioni- ja töötuskindlustuse) tagamist loometöötasu vormistamise kaudu.
12 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on Eesti Kultuurkapitali seaduse ja hasartmängumaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu 338 vastuvõtmine, mille eesmärk on luua loomeinimestele sotsiaalsed garantiid ja paindlikkus kultuuriehitiste rahastamisel. On eelnõu algataja (kultuurikomisjoni kaudu) ja tugev toetaja, tegeledes ka ERR-i seaduse muutmise ettepanekute tagasilükkamisega.
12 Analüüsitud kõnesid