Istungi profiil: Heljo Pikhof
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-01-18
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on hariduse jätkusuutlikkusel, õpetajate väärikuse taastamisel ja süveneva sotsiaal-majandusliku hariduslõhe vähendamisel. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades vajadust süsteemsete reformide järele, eriti koolivõrgu korrastamisel ja õpetajate karjäärimudeli parandamisel. Reforme toetatakse ettevaatlikult, rõhutades vajadust põhjaliku analüüsi ja ühiskondliku kokkuleppe järele ("Üheksa korda mõõda, üks kord lõika").
7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust hariduspoliitikas, kasutades PISA tulemusi, Arenguseire Keskuse uuringuid ja konkreetseid statistilisi andmeid koolivõrgu tasakaalustamatuse kohta. Eriti põhjalikult käsitletakse sissetulekupõhist hariduslõhet, tuues näiteid rahastamismudelitest Oslos ja Barcelonas ning korrelatsioonist ema sissetuleku ja matemaatikaeksami tulemuste vahel.
7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on analüütiline, murelik ja tulevikku vaatav, rõhutades hariduse olulisust riigi ja rahva püsimajäämisel. Kasutatakse palju loogilisi argumente ja viiteid uuringutele, hoides samas formaalset ja tõsist tooni. Apelleeritakse nii mõistusele (andmete kaudu) kui ka väärtustele (õpetajaameti au sisse tõstmine).
7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõnelemine on koondunud ühele täiskogu istungile, keskendudes haridusteemale, sh vastates küsimustele ja esitledes Arenguseire Keskuse visiooni aastani 2040. Mainitakse varasemaid esinemisi ("olen seda ka mitut puhku toonitanud") ja teema arutamist komisjonis, mis viitab järjepidevale tegevusele antud valdkonnas.
7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud süsteemi ebaefektiivsusele (nt raha kadumine "kui mutiauku") ja suutmatusele ajaga kaasas käia. Eraldi tuuakse esile "iseteadlikud lapsevanemad", kes õõnestavad õpetaja väärikust. Otseseid poliitilisi vastaseid või erakondi ei kritiseerita, vaid keskendutakse laiematele struktuursetele probleemidele.
7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on avatud ja konsensuslik, rõhutades vajadust ühiskondliku arutelu ja kokkuleppe järele enne reforme. Eriti oluline on KOV-ide vaheline tihe koostöö ühiste koolide ja kogukonnamajade rajamisel ning õpetajate jagamisel. Tunnustatakse Arenguseire Keskuse tööd kui head alust edasiliikumiseks.
7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt regionaalne, rõhutades maa- ja linnakoolide vahelisi suuri erinevusi ning maakoolide ebasoodsat olukorda, mis moodustavad poole koolidest, kuid kus käib vaid 25% õpilastest. Pakutakse välja kogukonnamajade mudelit regionaalarengu toetamiseks ja mainitakse vajadust kohakeskse õpetajakoolituse järele Ida-Virumaal ja Setomaal.
7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad keskenduvad haridusressursside tõhusamale kasutamisele, märkides, et praegune rahastus (6% SKT-st) kaob koolivõrgu tasakaalustamatuse tõttu. Toetatakse sotsiaal-majandusliku tausta kompenseerimist suunatud rahastusega (analoogne HEV rahastusega) ning kogukonnamajade tulu teenimise võimekust (ruumide rentimine) õpetajate palga tõstmiseks.
7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne mure on süvenev sissetulekupõhine hariduslõhe, kus perede sissetulek korreleerub otseselt õpitulemustega. Rõhutatakse vajadust tausta tasandava meetme järele, et pakkuda lisaressursse vaesematest peredest pärit õpilastele ja vältida nende stigmatiseerimist. Samuti on oluline õpetajaameti väärtustamine ühiskonnas.
7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on koolivõrgu korrastamisel uue, Eestile sobiva tegutsemismudeli leidmisel, mis hõlmaks kogukonnamajade loomist ja KOV-ide ülese koostöö mudelite väljatöötamist. Samuti on prioriteet õpetajate karjäärimudeli ülevaatamine, ülekoormuse vähendamine ja palgatõusu kindlustamine.
7 Analüüsitud kõnesid