Päevakorra profiil: Vladimir Arhipov

Alusharidusseaduse ning Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) muutmise seaduse eelnõu (644 SE) esimene lugemine

2025-05-13

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja võtab selge seisukoha riigi rolli tugevdamise poolt haridusfinantseerimises, väljendades tugevat toetust riikliku baasmaksumuse kehtestamisele koolilõuna ja hommikusöögi jaoks. Ta väljendab muret valitsuse võimaliku plaani üle loobuda riigi toetusest täielikult ning rõhutab vajadust riikliku toe järele sotsiaalse võrdsuse tagamiseks.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib teadmisi haridusfinantseerimise süsteemist, mõistes omavalitsuste ja lapsevanemate erinevaid majanduslikke võimeid. Ta kasutab konkreetseid näiteid (koolilõuna, hommikusöök) ja näitab arusaamist riigi, omavalitsuste ja perede vahelisest vastutuse jaotusest hariduskulude katmisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja kasutab viisakat aga kindlat tooni, alustades traditsioonilise tänusõnaga ja lugupidava pöördumisega. Ta väljendab oma seisukohti otse ("Mina arvan küll"), kasutab loogilist argumentatsiooni ja lõpetab otsese küsimusega, mis nõuab selget vastust valitsuselt.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Piiratud andmete põhjal ei ole võimalik tegevusmustrite kohta järeldusi teha.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja väljendab kriitikat "ideoloogilise lähenemise" suhtes, mis soosib riigi toe vähendamist hariduses. Ta seab kahtluse alla valitsuse võimaliku plaani loobuda riigi toetusest, kuid teeb seda konstruktiivse küsimuse vormis, mitte otsese rünnakuna.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja otsib dialoogi valitsusega, esitades otseseid küsimusi ja oodates selgitusi. Ta kasutab konstruktiivset lähenemist, väljendades muret, kuid jättes ruumi valitsuse selgitustele.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Piiratud andmete põhjal ei ole võimalik regionaalse fookuse kohta järeldusi teha.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab riigi aktiivset rolli sotsiaalse võrdsuse tagamisel läbi haridusfinantseerimise. Ta tunnistab majanduslikke erinevusi ühiskonnas ja näeb riigi vastutust nende erinevuste leevendamisel, toetades redistributiivset poliitikat haridussektoris.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja rõhutab sotsiaalse võrdsuse tähtsust hariduses, väljendades muret, et erinevad majanduslikud võimed võivad tekitada ebavõrdsust laste toitlustamises koolis. Ta näeb riigi rolli olulisena võrdse juurdepääsu tagamisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Kõneleja keskendub alusharidusseaduse muudatustele, eriti koolilõuna ja hommikusöögi finantseerimise küsimustele. Ta on seadusloome protsessis aktiivne küsitleja, kes nõuab selgitusi valitsuse kavatsuste kohta riigi toe osas.

1 Analüüsitud kõnesid