Päevakorra profiil: Marko Mihkelson

Välissuhtlemisseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (385 SE) teine lugemine

2025-03-19

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugev toetus välissuhtlemisseaduse muudatustele (385 SE), rõhutades seaduse olulisust välissuhtlemise koordineerimisel. Toetus on poliitikapõhine, keskendudes võimude lahususe põhimõtte järgimisele välislepingute denonsseerimisel, kaitstes Vabariigi Valitsuse ettepanekut Riigikogu algatusõiguse piiramise osas. Kõneleja toetab Reformierakonna nimel eelnõu teise lugemise lõpetamist ja lõpphääletusele viimist.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib kõrget asjatundlikkust välissuhtlemise seadusandluse, arengukoostöö ja humanitaarabi reguleerimise osas. Eriti tugev on teadmiste tase parlamendi menetluskorras ja põhiseaduslikus õiguses, viidates võimude lahususe põhimõttele ning põhiseaduse paragrahvidele 87 (punktid 1, 4, 7) välislepingute denonsseerimise kontekstis. Ta kasutab tehnilist keelt ja viitab detailsetele analüüsidele (nt Riigikogu Kantselei õigusosakonna analüüs).

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on väga formaalne, asjalik ja protseduuriline, keskendudes menetluskäigu detailsele kirjeldamisele ja õiguslikele argumentidele. Toon on kaalutletud ja teises kõnes kaitsvalt selgitav vastuseks Urmas Reinsalu kriitikale. Apellid on eranditult loogilised, tuginedes seletuskirjadele, komisjoni hääletustulemustele ja põhiseaduslikele sätetele.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster on tihedalt seotud Väliskomisjoni tööga, kirjeldades põhjalikult mitmeid istungeid ja hääletusi aastatel 2024 ja 2025. Näidatakse aktiivset suhtlust Välisministeeriumi ja Rahandusministeeriumiga ning välisminister Margus Tsahknaga. Muster rõhutab põhjalikku ja pikale veninud seadusandlikku menetlust.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis tekkis kolleeg Urmas Reinsaluga, kes tõstatas küsimuse välislepingute denonsseerimise sätte (eelnõu § 1 punkt 50) väljajätmise kohta. Vastuseis Reinsalu ettepanekule oli tugev ja põhjendatud poliitika ja põhiseadusliku korra argumentidega, väites, et tema ettepanek rikub võimude lahususe põhimõtet.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja institutsionaalne, rõhutades edukat koostööd Väliskomisjoni liikmete, Välisministeeriumi ja Vabariigi Valitsusega. Valitsus toetas komisjoni muudatusettepanekuid, näidates tugevat sidusust täidesaatva võimuga. Komisjonis tehti otsuseid nii hääletuste kui ka konsensuse alusel.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt rahvusvahelistel suhetel, eriti arengukoostöö ja humanitaarabi reguleerimisel. Konkreetselt mainitakse vajadust luua eeltingimused vastava avalduse alusel territoriaalvalitsuse või üksuse esinduste loomiseks Eestis, mis on otseselt seotud tihenenud kaubandus- ja majandussuhetega Taiwaniga.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on seotud rahvusvahelise kaubanduse ja finantsdistsipliiniga. Kõneleja toetab seadusandlike eeltingimuste loomist majandus- ja kaubanduskoostöö tihendamiseks (nt Taiwaniga). Samuti mainitakse Rahandusministeeriumi ettepanekuid välissuhtlemisseaduses sisalduvate välistoetuste tagasinõudmisega seonduvate sätete osas, viidates fiskaalsele korrektsusele.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei ole piisavalt andmeid.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on täielikult välissuhtlemisseaduse muudatustel (385 SE), olles selle eelnõu tugev toetaja ja menetleja. Prioriteetide hulka kuuluvad arengukoostöö ja humanitaarabi valdkonna reguleerimine, välistoetuste tagasinõudmise sätete täpsustamine ning eelduste loomine territoriaalvalitsuste esinduste loomiseks Eestis. Oluline eesmärk on ka välislepingute denonsseerimise korra kooskõlla viimine põhiseadusega.

4 Analüüsitud kõnesid