Istungi profiil: Andres Metsoja

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-12-16

Poliitiline positsioon
Kõneleja, esindades Isamaa fraktsiooni, väljendab tugevat vastuseisu mootorsõidukimaksu muutmise eelnõule ja automaksule tervikuna, pidades seda poliitiliselt ebaõiglaseks. Vastuseis on peamiselt väärtuspõhine, rõhutades ebavõrdsuse suurenemist piirkondade vahel ja Eesti terviklikkuse küsimust. Eelnõu tervikuna ei saa toetust, kuigi mõni detail on tunnistatud söödavaks.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust fiskaalpoliitika mõjude ja õiguslike nüansside osas, eriti seoses sõidukite registrikannetega ja omandiõigusega. Tähelepanu pööratakse tehnilistele detailidele nagu "ajutiselt peatatud kanne" ja juriidilisele probleemile, kuidas hüljatud varast saab peremehetu vara. Samuti analüüsitakse romusõiduki subjektiivse hindamise probleeme.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on kriitiline ja analüütiline, keskendudes loogilistele argumentidele maksu ebaõigluse ja ebavõrdsuse teemal. Kõne on formaalne ja poliitikakeskne, kasutades irooniat (nt "naljakas on öelda, et tegime maksu ja pärast lahendasime probleemid"). Toon on tõsine, rõhutades eelnõu negatiivset mõju ühiskonnale.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid tegevusmustrite kohta (sagedus, kohtumised, reisimine) pole piisavalt, kuna esitatud on vaid üks sõnavõtt Riigikogu täiskogu istungilt. Tegemist on aktiivse osalemisega seadusandlikus debatis.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud eelnõu algatajatele ja automaksu poliitikale, mida peetakse poliitiliselt ebaõigeks ja ebavõrdsust tekitavaks. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes omandiõiguse nõrkadele lahendustele ja maksu ebaõiglasele mõjule. Kompromiss on välistatud, kuna fraktsioon eelnõu tervikuna ei toeta.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöö kohta puuduvad andmed, kuna kõne on esitatud selgelt opositsioonilise fraktsiooni (Isamaa) seisukohana. Tunnustatakse vaid üht positiivset detaili (vanatehnika kogujate hõlp), kuid see ei viita koostööle eelnõu toetamisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on tugev, rõhutades, et automaks suurendab ebavõrdsust piirkondade vahel ja sunnib maapiirkondade elanikke kolima linnadesse. Eraldi rõhutatakse maapiirkondade elanike, metsa- ja põllumeeste ning pensionäride vajadustele vastava ühistranspordi puudumist alternatiivina.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on fiskaalpoliitiliselt kriitilised, vastandudes maksule, mida peetakse ebaõiglaseks ja mis tekitab ebavõrdsust. Rõhutatakse, et riik peaks pakkuma maapiirkondades sagedasti käivat ühistransporti, enne kui kehtestab makse, mis mõjutavad elukoha valikut. Maksustamine seab ebavõrdsesse olukorda erinevate vajadustega perekonnad.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest rõhutatakse paljulapseliste perede ja pensionäride vajadusi, keda automaks ebavõrdsesse olukorda seab. Oluline sotsiaalne ja õiguslik teema on ka omandiõiguse kaitse, eriti hüljatud sõidukite käitlemisel ja peremehetuks varaks muutumise protsessis.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Mootorsõidukimaksu muutmise eelnõu vastustamisel, olles selle kriitiline oponent. Eelnõu detailidest keskendutakse ajutiselt peatatud kande maksustamisele ja romusõidukite jäätmekäitlusesse suunamise õiguslikule lahendamisele.

1 Analüüsitud kõnesid