Päevakorra profiil: Andres Metsoja
Riigivaraseaduse ja maakatastriseaduse muutmise seaduse eelnõu (327 SE) esimene lugemine
2024-01-09
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevalt riigikaitseliste objektide võõrandamise ja planeerimise õigusliku vaakumi likvideerimisele. Kõneleja rõhutab vajadust tagada proportsionaalsus ja seadusandja algne mõte, kritiseerides kehtivat olukorda kui "jaburust" ja "prohmakat". Seisukoht on selgelt poliitika- ja õigusruumi parandamisele suunatud, kaitstes kohalike omavalitsuste ja kogukonna planeerimisõigusi riigivara müügi kontekstis.
5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab sügavat asjatundlikkust riigivaraseaduse, maakatastriseaduse ja planeerimisprotsesside valdkonnas, eriti seoses riigikaitseliste objektide sihtotstarbe ja võõrandamisega. Ta kasutab spetsiifilist juriidilist terminoloogiat (nt "juhtfunktsioon", "ehitusmaht", "detailplaneering") ning viitab pikkadele juriidilistele vaidlustele ja konsulteerimisele Riigikogu juristidega, mis kinnitab teema põhjalikku tundmist.
5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on tõsine, analüütiline ja veenvalt argumenteeriv, rõhutades õigusruumi puudujääkide tõsidust ja eelnõu sisu põnevust. Kõneleja kasutab tugevaid hinnanguid (nt "ülim jaburus", "ei ole normaalne") ning toetab oma loogilist apellatsiooni konkreetsete juriidiliste näidetega ja detailsete selgitustega planeerimisprotsessidest.
5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on seotud seadusandliku initsiatiiviga, tutvustades eelnõu esimesel lugemisel ja taotledes selle menetlusse jätmist. Kõneleja viitab fraktsioonisisesele arutelule ja õigusnõustajatega konsulteerimisele, samuti oli ta kaasatud eelnõu ettevalmistamisse.
5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud kehtivale õigusruumile ja protseduurilistele puudujääkidele, eriti Majanduskomisjoni suunas, kes ei kaasanud teisi asjakohaseid komisjone (Riigikaitse- ja Keskkonnakomisjon). Vastuseis on suunatud ka eraarendajate tegevusele, kes kasutavad riigikaitselisi planeeringuid maa väärtustamiseks ja ehitusmahu ostmiseks, mis on vastuolus üldplaneeringuga.
5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja kutsub üles laiemale koostööle, nõudes eelnõu arutamiseks Riigikaitse- ja Keskkonnakomisjoni kaasamist, et tagada teema põhjalik läbivaatamine. Ta näitab üles avatust asjatundlikule lähenemisele ja juristide panusele eelnõu parendamisel, kuigi tunnistab fraktsiooni nimel võimalikku ebaselget tutvustust komisjonis.
5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on selgelt esindatud, kuna kõneleja toob peamise näitena ja probleemide allikana esile oma kodulinna Pärnu, kus endise riigikaitselise objekti planeeringut kuritarvitatakse. Samuti mainitakse Pärnu näitel Kopli komando sulgemist, sidudes riikliku poliitika kohalike olukordadega.
5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad puudutavad riigivara haldamist ja kinnisvara väärtustamist, kus kõneleja kritiseerib riigi tegevust riigikaitseliste planeeringute abil maa väärtuse tõstmisel müügi eesmärgil. Rõhk on õiglase ja eesmärgipärase maakasutuse tagamisel, mitte laiemal fiskaalpoliitikal, ning ta vastandub ehitusmahu ostmisele spekulatiivsel eesmärgil.
5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsete teemade osas rõhutatakse kogukonna kaasamist ja kohalike omavalitsuste rolli avaliku ruumi planeerimisel, mis peab olema kogukonnaga kokku lepitud. Kõneleja kaitseb kogukonna õigust osaleda maakasutuse sihtotstarbe määramisel, eriti pärast riigikaitseliste piirangute kadumist, vastandades seda riigi jõuõlaga kehtestatud planeeringutele.
5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud Riigivaraseaduse ja Maakatastriseaduse muutmise seaduse eelnõu (327 SE) menetlusse jätmisele ja vastuvõtmisele. Eesmärk on luua mehhanism, mis tagaks riigikaitselise sihtotstarbe automaatse äralangemise riigivara võõrandamisel, sundides algatama uue planeerimisprotsessi.
5 Analüüsitud kõnesid