Päevakorra profiil: Andres Metsoja
Mootorsõidukimaksu seaduse ja liiklusseaduse muutmise seaduse eelnõu (694 SE) teine lugemine
2025-11-05
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitik väljendab tugevat vastuseisu mootorsõidukimaksule, pidades seda ebaõiglaseks ja ühiskonda lõhestavaks väärtuskonfliktiks linna- ja maaelanike vahel. Ta rõhutab, et rahvas ei aktsepteeri seda maksu ning see peegeldab valitsuse halba tööd transpordivaldkonnas. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, süüdistades koalitsiooni väära väärtuskonflikti loomises ja põhiseadusesse sekkumises.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Poliitik näitab asjatundlikkust transpordivaldkonna probleemides, keskendudes eriti kruusateede kehvale seisukorrale ja kohalike omavalitsuste rahalistele raskustele teeseisundi hoidmisel. Ta seostab infrastruktuuri puudujääke majanduse edendamisega (metsandus, põllupidamine) ning viitab riigikontrolöri eelseisvale ettekandele transpordivaldkonna olukorrast. Ta märgib, et riik pole suutnud 30 aasta jooksul kruusateid mustkatte alla viia.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline ja emotsionaalne, kasutades tugevaid kontraste (Porsche linna vs. vana maastur maal) ebaõigluse rõhutamiseks. Kõneleja apelleerib rahva tunnetele ja väärtushinnangutele, süüdistades valitsust pseudotegevuses ja sekkumises inimeste elustiili. Toon on kiireloomuline ja konfronteeriv, küsides koalitsioonilt, kas neil pole kordagi tekkinud tunnet, et tegeletakse täiesti vale asjaga.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Poliitik viitab hiljutisele intensiivsele suhtlusele rahvaga seoses äsja toimunud kohalike valimistega, mis andis tagasisidet mootorsõidukimaksu ebaõigluse kohta. Ta mainib eesootavat Riigikontrolöri ettekannet, mis peaks andma pildi transpordivaldkonna olukorrast.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud valitsuskoalitsiooni vastu, keda kritiseeritakse ebaõiglase maksupoliitika ja transpordivaldkonna pikaajalise ebaõnnestumise eest. Kriitika on intensiivne ja poliitik väidab, et maks lõhub ühiskonda ja sekkub põhiseadusega kaitstud vabadustesse. Kompromiss mootorsõidukimaksu osas välistatakse, kuna see ebaõiglus tuleb likvideerida ja seda parandada ei ole võimalik.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Poliitik rõhutab oma erakonna (Isamaa) ühtset ja selget seisukohta mootorsõidukimaksu vastu, mis näitab sisemist konsensust. Andmed koostöö või kompromissivalmiduse kohta valitsuskoalitsiooniga puuduvad, pigem on toon resoluutselt vastanduv.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus on maaelul ja maapiirkondade probleemidel, eriti seoses kehva teedevõrgu ja ühistranspordi puudumisega. Rõhutatakse, et valitsus ei saa aru, mis toimub väljaspool linnasid, kus inimesed peavad seiklema teedel nagu katsumusterajal. Eraldi tuuakse välja kohalike omavalitsuste rahalised raskused teede hooldamisel.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Poliitik vastustab uut maksu, kuna see takistab majanduse edendamist ja ressursside (mets, põllumajandus) kasutamist, mis vajavad häid teid ja suuremat tehnikat. Ta kritiseerib riigi suutmatust tagada vajalik infrastruktuur ning märgib, et teede ehitamiseks tuleb isegi riigikaitse valdkonnast lõivu võtta.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Poliitik näeb maksupoliitikas sekkumist inimeste põhiseaduslikesse vabadustesse ja elustiilivalikutesse, sealhulgas elukohta ja peresuurusse. Ta kritiseerib valitsuse katset luua väärtuskonflikt, kus maaelanikud tembeldatakse keskkonnavaenulikeks, samas kui linnas elavad inimesed on keskkonnasäästlikud.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Mootorsõidukimaksu seaduse ja liiklusseaduse muutmise seaduse eelnõu (694 SE) vastustamisel. Poliitik on selle eelnõu intensiivne vastane ja nõuab selle ebaõigluse likvideerimist.
2 Analüüsitud kõnesid