Päevakorra profiil: Andres Metsoja

Jäätmeseaduse, liiklusseaduse ja riigilõivuseaduse muutmise seaduse eelnõu (461 SE) esimene lugemine

2024-09-18

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitik on murelik uue 800-eurose keskkonnalõivu rakendamise pärast, kartes, et see muutub hirmutusmeetmeks ja takistab romude tegelikku ringlussevõttu. Ta kritiseerib eelnõu loogikat, mis võib sundida inimesi maksma automaksu seitse aastat, et vältida suurt lõivu. Tema seisukoht on poliitikapõhine, keskendudes meetme ettenägematutele negatiivsetele tagajärgedele.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi sõidukite registrikannete peatamise, lammutustõendite ja keskkonnatasude (800 eurot) osas. Ta kasutab tehnilisi termineid nagu "doonorauto" ja arvutab välja finantsloogika, mis tekib automaksu ja keskkonnalõivu vahel. Ta rõhutab, et eelnõu eesmärk on romude ringlussevõtt, mis viitab teadlikkusele jäätmekäitluse aspektidest.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on analüütiline ja hoiatav, keskendudes eelnõu loogilistele kitsaskohtadele ja ettenägematutele tagajärgedele. Kasutatakse kujundlikke väljendeid, nimetades eelnõu "automaksu järelkäru" ja 800-eurost lõivu "hirmutusmeetmeks". Loogiliste apellide rõhutamiseks esitatakse ministrile teravaid retoorilisi küsimusi.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed piirduvad ühe istungipäeva küsimuste ja lühikese ettekandega seaduseelnõu esimesel lugemisel.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud eelnõu loogika ja ülesehituse vastu, eriti 800-eurose keskkonnalõivu eesmärgipärasuse osas. Vastuseis on poliitika- ja protseduuripõhine, hoiatades, et hirmutusmeede tekitab trotsi ja jätab romud tegelikus elus vedelema.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja pöördub lugupidavalt nii ministri kui ka kolleegide poole ning pakub menetluse käigus välja parandusettepanekuid. Ta soovitab mõelda sellele, kuidas romud päriselt ringlusesse läheksid, mis viitab avatusele lahenduste leidmisele.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on üleriigilisel seadusandlusel ja selle mõjul tavalistele autoomanikele, kes hoiavad varuosi (doonorautosid) aia ääres või garaažis. Konkreetseid regionaalseid projekte või piirkondi ei mainita.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Väljendab muret kõrge keskkonnalõivu (800 eurot) majandusliku mõju pärast, mis muudab varuosadeks autode hoidmise ebamõistlikuks. Analüüsib kulusid, võrreldes automaksu (350 eurot seitsme aasta jooksul) ja lõivu (800 eurot), ning viitab sellele, et kõrge lõiv on pigem karistus kui lahendus.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub sotsiaalsele aspektile, kaitstes nende inimeste huve, kes hoiavad vanu sõidukeid varuosade saamiseks, kartes, et uus seadus muudab nende elu "võimatuks". Rõhutatakse, et keskkond on oluline nii visuaalselt, materiaalselt kui ka hingeliselt.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on jäätmeseaduse, liiklusseaduse ja riigilõivuseaduse muudatustel (461 SE), mis puudutavad sõidukite registrist kustutamist ja keskkonnalõivu. Kõneleja on eelnõu kriitiline analüüsija, rõhutades, et seaduse eesmärk (romude ringlussevõtt) ei pruugi täituda.

3 Analüüsitud kõnesid