Istungi profiil: Tiit Maran

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-06-12

Poliitiline positsioon
Tugev vastuseis tuumaenergia kasutuselevõtu ettevalmistamise otsuse praegusele vormile, rõhutades, et otsus on kiirustav ja puudulik, kuna puuduvad vajalikud ohu- ja riskihinnangud ning analüüs majanduslikust ja julgeolekulisest sobivusest. Poliitiline raamistik on selgelt protseduuriline ja väärtuspõhine, nõudes põhjalikku kaalumist ja vastutust tulevaste põlvede ees. Keskne seisukoht on, et otsust ei tohiks teha enne, kui on olemas küllaldane informatsioon ja riskid on maandatud, mistõttu tehakse ettepanek lugemine katkestada.

9 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab sügavat teadlikkust energeetikavaldkonna riskidest ja ajaloost, viidates konkreetsetele varasematele ebaõnnestumistele (Eesti Energia afäärid Utah's ja Jordaanias, NRG erastamine). Kasutab tehnilisi termineid nagu "tingimuslikkus" ja "energiamajanduse arengukava", rõhutades, et tuumatöögrupi aruanne ei käsitlenud majandus- ja energiasüsteemi sobivust. Kahtleb avalikult väidetes tuumaenergia soodsaimast hinnast, viidates OTRK ettekannetele.

9 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on tõsine, kriitiline ja tungiv, rõhutades vastutust ja riske, mis kaasnevad kiirustatud otsustega. Kasutab tugevat loogilist argumentatsiooni, esitades korduvalt retoorilisi küsimusi (Miks kiirustades? Miks kampaanialikult?) ja nõudes analüüsi. Kasutab emotsionaalset apellatsiooni, viidates tagajärgedele nii meile kui ka meie lastele, ning hoiatab "Davai, davai, potom posmotrim!" stiilis otsustamise eest.

9 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõned keskenduvad intensiivselt ühele konkreetsele täiskogu istungi teemale (tuumaenergia otsus), esitades nii mitu protseduurilist küsimust kui ka sisulise fraktsioonipõhise ettekande. Näitab aktiivset osalemist komisjoni töös (Keskkonnakomisjon) ja debatis, kus kritiseeritakse otsustamise kiirust ja läbipaistvuse puudumist.

9 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Keskkonnakomisjoni töökorraldusele ja esimehele/ettekandjale, süüdistades neid muudatusettepanekute sisulise arvestamise eiramises ja konsulteerimata jätmises. Kritiseerib teravalt otsuse taga olevat lobi ja suuri huve, mis võivad viia maksumaksjale kahjulike otsusteni. Vastandub seisukohale, et otsustamine peab toimuma igal juhul, isegi analüüsi puudumisel.

9 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab valmisolekut fraktsioonideüleseks koostööks, viidates sotsiaaldemokraatide algatatud tingimuslikule muudatusettepanekule, mida toetas 19 allkirja. Koostöö eesmärk oli riskide maandamine. Samas kritiseerib tugevalt komisjoni poolset koostöövaimu puudumist, kuna muudatusettepanekute tegijaid ei kaasatud konsulteerimisse.

9 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub eelkõige riiklikule energeetika- ja julgeolekukontekstile, rõhutades, kas otsustus on mõistlik "meie väikeses riigis, selles asukohas, meie julgeolekukontekstis". Puuduvad viited konkreetsetele kohalikele omavalitsustele või piirkondlikele projektidele Eestis.

9 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Skeptiline suurte äriliste huvide ja lobi suhtes energeetikavaldkonnas, rõhutades, et äri kasumlikkus ei tähenda kasumlikkust riigile ja maksumaksjale. Nõuab otsuste tegemisel majandusliku sobivuse analüüsi ja kahtleb tuumaenergia väidetavas soodsuses võrreldes meretuuleparkide energiaga.

9 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Puuduvad andmed.

9 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine fookus on tuumaenergia kasutuselevõtu ettevalmistamist puudutaval otsuse eelnõul, mille lugemise katkestamist taotletakse. Tõstatab korduvalt protseduurilisi küsimusi Keskkonnakomisjoni töökorralduse kohta, eriti seoses 19 allkirjaga tingimusliku muudatusettepaneku eiramisega.

9 Analüüsitud kõnesid