Istungi profiil: Tiit Maran

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

2025-09-04

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline, keskendudes valitsuse tegevuse läbipaistvusele ja keskkonnapoliitika puudujääkidele. Kõneleja nõuab järjekindlalt analüüse, selgitusi ja vastutust, eriti seoses segadusega metsade majandamise otsustes ja Ettevõtjate Nõukoja loomisega. Fookus on valitsuse tegevuse ebaefektiivsusel ja eetilistel küsimustel (huvide konflikt).

5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust keskkonna- ja energeetikavaldkonnas, viidates spetsiifilistele teemadele nagu LULUCF-i trahvid, keskkonnatasude metoodiline alus ja Riigikontrolli auditid. Samuti on ta kursis seadusloome protseduuridega, viidates varasemale eelnõu toppamisele ja kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse muutmisele.

5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, kriitiline ja nõudlik, rõhutades vajadust kiiresti lahendada tekkinud segadused ja määramatus (nt kliimaseaduse osas). Kõneleja kasutab loogilisi apelle, tuginedes protseduuridele (arupärimised) ja ametlikele dokumentidele (Riigikontrolli audit), et nõuda vastutust. Tone on kohati murelik, viidates metsaotsuste tekitatud "suurele segadusele" ja koerterünnakute ohule.

5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on Riigikogus aktiivne, esitades regulaarselt arupärimisi ja järelpärimisi ministritele (mai, juuni, september). Tegevusmuster hõlmab reageerimist valitsuse ootamatutele otsustele (Ettevõtjate Nõukoda) ja ametlikele audititele (Riigikontroll), samuti varasemate eelnõude uuesti algatamist.

5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud valitsusele ja energeetika- ning keskkonnaministrile, samuti Ettevõtjate Nõukojale. Kriitika on intensiivne ja keskendub nii poliitilistele otsustele (metsandus, kliimaseadus) kui ka menetluslikele ja eetilistele küsimustele (huvide konflikt, volituste ületamine). Kõneleja kritiseerib Keskkonnaameti võimetust teostada järelevalvet ja tuvastada kahju tekitajaid.

5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja töötab koostöös kolleegidega, viidates arupärimiste esitamisele "meie" poolt ja loetledes järelpärimise allkirjastanud 10 Riigikogu saadikut. Samuti mainitakse koostööd sotsiaaldemokraatidega seoses "kurjade koerte seadusemuudatuse" uuesti sisseandmisega.

5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on eranditult riiklikel seadustel ja poliitikatel (metsandus, keskkonnatasud, kliimaseadus). Puuduvad viited konkreetsetele piirkondlikele tööstusharudele või kohalikele kogukondadele, välja arvatud kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse muutmine.

5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on kriitilised valitsuse majanduskasvu nõukoja suhtes, kahtlustades, et bürokraatia vähendamise sildi all teenindatakse eraettevõtjate erahuve. Oluline on rõhuasetus riigieelarvesse laekuvate keskkonnatasude korrektsel määramisel ja LULUCF-i trahvide vältimisel.

5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ainus käsitletud sotsiaalne teema on avalik turvalisus, rõhutades vajadust kiiresti vastu võtta "kurjade koerte seadusemuudatus" vastuseks hiljutistele koerterünnakutele, sealhulgas raseda naise ründamisele. See teema on esitatud kiireloomulise julgeolekuküsimusena, millega ei saa venitada.

5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Kliimaseaduse edenemise nõudmisel ja kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse muudatuse (kurjad koerad) uuesti algatamisel, kuna see oli eelnevalt toppama jäänud. Kõneleja tegutseb algatajana, esitades arupärimisi ja nõudes valitsuselt selgust seaduseelnõude sisu ja ajakava osas.

5 Analüüsitud kõnesid