Päevakorra profiil: Tiit Maran

Kliimaministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

2024-05-15

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on suunatud säästva arengu põhimõtete kaitsmisele ja põhiseaduslike kohustuste täitmisele, vastandudes kitsale majanduskesksele lähenemisele kliimapoliitikas. Rõhutatakse, et kliimaseadus ei tohi muutuda pelgalt kliimakindla majanduse seaduseks, mis jätab kõrvale keskkonna alalhoiu ja kohaliku kogukonna toimetuleku. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, tuginedes õigusaktidele ja ökoloogilisele tasakaalule.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust keskkonnaõiguse, energeetika pikaajalise kasvu modelleerimise ja looduskaitse regulatsioonide osas. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat (nt elurikkus, CO2 sidumine, fosforiidivarud) ja viidatakse otseselt põhiseaduse ning säästva arengu seaduse paragrahvidele. Eriti põhjalikud teadmised on metsanduse (istandike mõju) ja veemajanduse (Läänemere kvaliteet, väetiste äravool) valdkonnas.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on akadeemiline, formaalne ja kriitiline, kasutades argumentide toetamiseks ulatuslikult juriidilisi viiteid ja seadusesätteid. Toon on murelik ja küsimusi tekitav, eriti seoses poliitika kitsenemise ja keskkonnamõju alahindamisega. Kasutatakse tugevaid kujundeid, nagu kiirekasvuliste istandike nimetamine "rohekõrbeteks", et rõhutada elurikkuse kadu.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt ministri ettekannete kuulamisel ja analüüsimisel, näidates üles põhjalikku ettevalmistust (mainides materjali teistkordset ülevaatamist). Muster viitab detailsele ja kriitilisele sekkumisele seadusandlikus protsessis, keskendudes poliitikadokumentide sisulisele ja juriidilisele vastavusele.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud Kliimaministeeriumi poliitilisele suunale, mis näib eelistavat majanduslikku kindlust laiemale keskkonna alalhoiule. Vastuseis on poliitikapõhine, kritiseerides seaduse nimetuse muutmist, eesmärkide loosunglikkust ja oluliste teemade (nt Läänemere kehv veekvaliteet) puudumist. Eriti tugevalt kritiseeritakse inimeste ja kogukonna väljajätmist fookusest.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid ebapiisavalt.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul arengustrateegial "Eesti 2035", kuid rõhutatakse kohaliku kogukonna rolli ja toimetulekut. Konkreetsed regionaalsed probleemid, nagu fosforiidivarude kaevandamise potentsiaalne mõju ja Läänemere veekvaliteedi halvenemine maismaalt tuleva reostuse tõttu, on esile tõstetud.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandustegevust toetatakse ainult tingimusel, et see on säästlik ja vastab loodusliku tasakaalu säilitamise nõuetele, mis on majandustegevuse põhinõuded. Väljendatakse muret tööstusliku põllumajanduse (fosforväetiste kasutamine) ja kontrollimatu taastuvenergia ületootmise keskkonnamõju pärast, mis viitab vajadusele majanduskasvu reguleerida ökoloogiliste piirangutega.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne küsimus on inimeste ja kohalike kogukondade toimetuleku tagamine ning nende kaasamine keskkonnapoliitika kujundamisse. Rõhutatakse, et keskkonnakaitse peab olema tasakaalustatud ja arvestama sotsiaalse mõõtmega, mitte ainult majanduse arenguga.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Kliimaseaduse sisu kaitsmisel kitsendamise eest ning säästva arengu seaduse põhimõtete rakendamisel. Prioriteediks on regulatsioonide täpsustamine looduskaitse (30% kaitseala määratlus) ja metsanduse (kiirekasvuliste istandike regulatsioon) valdkonnas, olles kriitiline algatatud eelnõude kitsa haarde suhtes.

4 Analüüsitud kõnesid