Istungi profiil: Mart Maastik

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

2025-05-14

Poliitiline positsioon
Kõneleja vastandub tugevalt haridusministri määruse eelnõule kooliaja alguse muutmise osas, sildistades seda asendustegevuseks, mis tekitab bürokraatiat. Poliitiline fookus on valitsuse tegevuse ebaefektiivsuse ja maapiirkondadele tekitatavate praktiliste probleemide rõhutamisel. Stants on tugevalt vastanduv ja tulemuspõhine, keskendudes logistilistele tagajärgedele.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab praktilist asjatundlikkust maapiirkondade koolitranspordi ja logistika korraldamise ning huviringide ajakavade osas. Ta kasutab isiklikku näidet (tütarde pealt) ajagraafikute rikkumise illustreerimiseks. Samuti on tal teadmisi Saaremaa lambakasvatuspiirkonnast ja kohalikust lambakogust.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on kriitiline ja küsitlev, kasutades otseseid retoorilisi küsimusi valitsuse tegevuse motiivide kahtluse alla seadmiseks ("Miks te tegelete seal valitsuses asendustegevusega?"). Kõneleja toetub loogilistele argumentidele, mis puudutavad logistilist segadust ja suuri kulutusi, lisades illustreerimiseks isikliku anekdoodi.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb Riigikogu infotunnis, esitades küsimusi peaministrile. Ta viitab oma pinginaabri küsimusele, mis viitab koordineeritud tegevusele istungisaalis. Samuti mainib ta Saaremaa lambakogu külastamise soovitust peaministrile.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud valitsusele ja haridusministrile, keda süüdistatakse asendustegevuses ja tarbetu bürokraatia tekitamises. Vastuseis on intensiivne ja keskendub poliitika (määruse) negatiivsetele praktilistele tagajärgedele, eriti maapiirkondadele. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab oma pinginaabri esitatud küsimuse teisele poolele, mis näitab koordineeritud tegevust oma poliitilise rühma sees. Ta kutsub peaministrit külastama Saaremaa lambakogu, pakkudes sealt saadavat "head tarkust" riigijuhtimise parandamiseks, mis on potentsiaalne pakkumine praktiliseks koostööks.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõnelejal on selge regionaalne fookus, rõhutades Saaremaa olulisust lambakasvatuses ja kutsudes peaministrit seda külastama. Ta keskendub tugevalt maapiirkondade logistilistele ja rahalistele probleemidele, mis tekivad koolitranspordi ümberkorraldamisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad keskenduvad kulude kontrollile, väljendades muret koolitranspordi ümberkorraldamisega kaasnevate väga suurte kulutuste pärast. See viitab vastuseisule kulukatele bürokraatlikele muudatustele, mis ei too kaasa selget kasu.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja koolipäeva ajastamine, mille kavandatav muudatus rikub kõneleja hinnangul laste ja perede praeguseid ajagraafikuid. Eriti rõhutatakse huvialaringides osalemise keerulisemaks muutumist ja pereelu korraldust.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on haridusministri määruse vastustamisel, mis puudutab õppetöö alguse kellaaega. Kõneleja on selgelt algatuse vastane, nähes selles tarbetut bürokraatiat ja probleeme tekitavat asendustegevust.

1 Analüüsitud kõnesid