Istungi profiil: Mart Maastik

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-11-20

Poliitiline positsioon
Kõneleja on tugevas opositsioonis valitsuse tegevuse suhtes, keskendudes väärtuspõhisele kriitikale põhiseaduse muutmise osas, rõhutades vajadust tagada eesti rahvuse, keele ja kultuuri säilimine. Ta kritiseerib teravalt koalitsiooni kompromisse, mis lähevad vastuollu riigimehelikkuse ja isikliku südametunnistusega, ning peab administratiivreformi kaootiliseks ja erakondade huvidest juhituks.

9 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust põhiseadusõiguse ja halduskorralduse vallas, viidates põhiseaduse preambulale ja selle loomise ajaloole (1990. aastad). Ta on kursis ministeeriumide ja ametkondade ümberstruktureerimise detailidega (nt Eesti Raudtee ja Kliimaministeerium, Maa- ja Ruumiamet) ning kritiseerib nende tegevuste kulu ja loogikat.

9 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on valdavalt kriitiline ja kohati emotsionaalne, väljendades piinlikkust ja õõvastust valitsuse tegevuse üle. Kasutatakse sarkasmi ja iroonilisi võrdlusi (nt Brežnevi pakike, Legoklotsid, Orweli ministeeriumid) ning absurdseid hüpoteese (nt hambaarstikutse omistamine), et naeruvääristada poliitilisi otsuseid. Kõneleja kutsub korduvalt üles riigimehelikkusele ja kainele mõtlemisele.

9 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne Riigikogu täiskogu istungitel, esitades korduvalt küsimusi ettekandjatele ja pidades pikemaid kriitilisi kõnesid hilisel õhtutunnil. Tegevusmuster viitab tugevale osalemisele käimasolevates seadusandlikes aruteludes, eriti põhiseaduse muudatuste ja haldusreformi teemadel.

9 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud koalitsiooni ja valitsuse vastu, süüdistades neid poliitilises klapitamises, ametkondade loksutamises erakondlike huvide tõttu ja raiskamises (nt 2 miljonit ministeeriumi ümbernimetamise eest). Eraldi kritiseeritakse sotsiaaldemokraate ja Keskerakonda häälte jahtimise eest ning kahtlaseid personalivalikuid (juriidilise hariduse nõude kaotamine riigisekretärile).

9 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja ei ole avatud kompromissidele, mis puudutavad põhiseaduse aluspõhimõtteid, pidades selliseid kompromisse südametunnistusega vastuollu minekuks. Ta kritiseerib koalitsiooni suurt ühisosa (87 saadikut) kui poliitilist manöövrit ja küsib, miks ei üritata leida ühisosa "teise poolega" (opositsiooniga), kes ei jahi hääli.

9 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklikel ja rahvusvahelistel teemadel, eriti põhiseaduslikel küsimustel ja halduskorraldusel. Regionaalset fookust ei ole, kuid mainitakse Rootsi näidet pagulaste ja sisserändajatega seotud probleemide kontekstis, et hoiatada Eesti ees seisvate ohtude eest.

9 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja rõhutab vajadust heaperemehelikult raha lugeda ja kritiseerib valitsuse tegevust kui raiskamist, tuues näiteks ministeeriumide ümbernimetamise ja pideva ümberstruktureerimise kulud. Ta on skeptiline valitsuse majandusliku optimismi suhtes, küsides, kust peaks aasta pärast tekkima pool miljardit eurot, et maksuküüru edasi lükkamist rahastada.

9 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja võtab tugeva seisukoha valimisõiguse küsimuses, nõudes, et see peaks jääma ainult Eesti Vabariigi kodanikele, et tagada eesti rahvuse, keele ja kultuuri säilimine. Ta hoiatab pikaajaliste tagajärgede eest, mis võivad tekkida kolmandate riikide kodanikele ja tulevastele sisserändajatele kergekäeliselt valimisõiguse andmisest, viidates Rootsi probleemidele.

9 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamised seadusandlikud prioriteedid on seotud põhiseaduse muudatuste vastustamisega (valimisõigus ainult kodanikele) ja haldusreformi kriitikaga. Ta on tugev vastane eelnõudele, mis puudutavad ministeeriumide ümberkorraldamist ja ametnike kvalifikatsiooninõuete muutmist, pidades neid ebamõistlikeks ja kaootilisteks.

9 Analüüsitud kõnesid