Päevakorra profiil: Mart Maastik
Elektrituruseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (universaalteenuse lõpetamine ja varustuskindluse tagamine) eelnõu (351 SE) teine lugemine
2024-04-10
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt universaalteenuse lõpetamise vastu, rõhutades vajadust kaitsta kodutarbijaid ja ettevõtjaid tulevaste energiakriiside eest, kus hinnad võivad minna "kosmosesse". Positsioon on poliitikapõhine, keskendudes universaalteenuse säilitamisele ja parandamisele, luues Narva elektrijaamade tootmishinnal põhineva hinnalaega. Kõneleja rõhutab, et teenuse lõpetamine ilma alternatiivita on vastutustundetu tegevus.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikku tehnilist asjatundlikkust elektrituru reguleerimisel, selgitades detailselt universaalteenuse hinna arvutamise aluseid ja uue tunnipõhise mudeli toimimist. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "Narva elektrijaamade tootmishind", "tunnipõhine hind", "tarbimise juhtimine" ja "põhjendatud müügimarginaal". Asjatundlikkus väljendub võimes pakkuda välja keerukas, kuid loogiline alternatiivne hinnakujunduse valem.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on analüütiline, tõsine ja murelik, rõhutades loogilisi argumente ja poliitilisi puudujääke. Kõneleja kasutab hoiatavat tooni, viidates ebavõrdse konkurentsi ohule, kui naaberriigid mõtlevad raskel hetkel lahendustele, aga Eesti mitte. Valitsuse kiirustamist kritiseeritakse rahvaliku kõnekujundiga: "Ei ole mõtet sülitada vanasse kaevu enne, kui uut pole tehtud."
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Ebapiisavalt andmeid.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud majanduskomisjoni enamuse ja seaduseelnõu algatajate vastu, kes ei toetanud Isamaa muudatusettepanekuid. Vastaseid kritiseeritakse protseduurilistel ja poliitilistel alustel, süüdistades neid kiirustamises ja suutmatuses pakkuda välja alternatiivset lahendust kriisiolukordadeks. Kõneleja rõhutab, et valitsuse tegevus loob ebaterve ja ebavõrdse konkurentsi ohu Eesti ettevõtjatele.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöö puudumine on ilmne, kuna kõneleja märgib, et nende muudatusettepanekuid majanduskomisjonis ei toetatud. Fookus on oma erakonna (Isamaa) algatatud lahenduste kaitsmisel ja esitlemisel, viidates varasemale rollile universaalteenuse algatamisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on seotud Narva elektrijaamadega (Enefit Power), mille kolme kõige efektiivsema ploki tootmishinda kasutatakse universaalteenuse hinnalaena. See seob riikliku energiapoliitika konkreetse piirkondliku tootmisüksuse ja selle efektiivsusega.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated toetavad turupõhiseid lahendusi (tunnipõhine börsihind), kuid nõuavad tugevat regulatiivset kaitset (hinnalagi) kriisiolukordades, et kaitsta tarbijaid ja ettevõtjaid. Rõhutatakse vajadust tagada Eesti ettevõtjate konkurentsivõime ja vältida ebaterve konkurentsi teket ülikõrgete elektrihindade tõttu.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ebapiisavalt andmeid.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Elektrituruseaduse muudatustel, eriti universaalteenuse reformimisel ja varustuskindluse tagamisel. Kõneleja on detailsete muudatusettepanekute algataja, mis püüavad teenust parandada tunnipõhisele hinnale üleminekuga ja hinnalae kehtestamisega, kuid on eelnõu põhieesmärgi (universaalteenuse lõpetamine) tugev vastane.
1 Analüüsitud kõnesid