Päevakorra profiil: Mart Maastik
Elektrituruseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (universaalteenuse lõpetamine ja varustuskindluse tagamine) eelnõu (351 SE) esimene lugemine
2024-02-14
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on Elektrituruseaduse muutmise eelnõul, kus toetatakse varustuskindluse tagamist, kuid vastustatakse tugevalt universaalteenuse lõpetamist. Seisukoht on suunatud universaalteenuse säilitamisele ja täiendamisele, et vältida tulevasi turutõrkeid ja tagada tarbijakindlus. Poliitiline raamistik on poliitika- ja riskijuhtimise keskne, rõhutades õppimist 2022. aasta energiakriisi kogemusest.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi energiaturu mehhanismidest, kasutades spetsiifilisi termineid nagu turutõrge, CO2-kvoot, börsimull ja anomaalsed hinnahüpped. Ekspertiis keskendub kriisimeetmete ja regulatiivsete lahenduste (nt hinnalagi) väljatöötamisele tarbijate ja ettevõtjate kaitseks. Esitatakse detailne ettepanek hinnalae tagamiseks CO2-maksust laekuva tuluga.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, analüütiline ja ettevaatlik, eriti esimeses kõnes, kus küsitakse ministrilt kriisivalmiduse kohta. Teises kõnes kasutatakse loogilisi argumente ja ajaloolisi viiteid (2022. aasta kriis, Eesti Energia kasumid) toetamaks seisukohta, et "tark inimene mõtleb ette". Toon on kriitiline varasema kriisihalduse suhtes, kuid konstruktiivne lahenduste pakkumisel.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid on ainult ühe päeva (14. veebruar) parlamendidebatist, mis keskendub Elektrituruseaduse eelnõu esimesele lugemisele. Muud tegevusmustrid, nagu esinemissagedus või kohtumised, puuduvad. Tegemist on aktiivse osalemisega seadusandlikus protsessis.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud valitsuse poliitikale universaalteenuse lõpetamise osas, mida peetakse lühinägelikuks ja kriisiolukorras ohtlikuks. Kriitika on poliitikapõhine, küsides, kas uue kriisi korral hakatakse jälle "kribinal-krabinal mingeid meetmeid kiirelt välja mõtlema". Samuti kritiseeritakse riigi omanduses olevat monopoli Eesti Energiat erakordsete kasumite teenimise eest kriisi ajal.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab aruteludele Majanduskomisjonis ja märgib, et sarnast hinnalae ettepanekut pakkusid varem ka sotsiaaldemokraadid, mis viitab avatusele poliitiliste liitlaste leidmisele konkreetsete meetmete osas. Koostöö rõhutab riigi rolli kui "tõsiselt võetavat garanti" force majeure olukorras.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul energiapoliitikal ja rahvusvahelisel konkurentsivõimel, rõhutades vajadust luua võrdsed tingimused teiste Euroopa riikidega ühisel turul. Mainitakse naaberriikide toetusmehhanisme energiahindade alandamisel. Konkreetne regionaalne või kohalik fookus puudub.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad riigi rolli turu stabiliseerimisel turutõrke ja anomaalsete hinnahüpete ajal, toetades regulatiivset sekkumist hinnalae kaudu. Oluline on kaitsta ettevõtjaid ja tavakodanikke ning tagada konkurentsivõime Euroopa ühisturul. CO2-maksust laekuvat tulu nähakse vahendina turu stabiliseerimiseks.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ei ole piisavalt. Sotsiaalne aspekt piirdub tavakodanike ja ettevõtjate kaitsmisega energiakriisi ja kõrgete elektrihindade eest, mis on pigem majandusliku stabiilsuse küsimus.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on Elektrituruseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (351 SE). Kõneleja on eelnõu vastane universaalteenuse lõpetamise osas ning teeb Isamaa Erakonna nimel ettepaneku teenust mitte lõpetada, vaid seda täiendada ja paremaks vormida.
2 Analüüsitud kõnesid