Päevakorra profiil: Mart Maastik

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele algatada liiklusseaduse muutmise eelnõu, mis annab kohalikele omavalitsustele õiguse piirata või keelata renditavate kergliikurite ja pisimopeedide kasutamist" eelnõu (618 OE) esimene lugemine

2025-06-04

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud kohalike omavalitsuste õiguste suurendamisele renditavate kergliikurite reguleerimisel. Peamine eesmärk on lahendada liiklusohutuse ja linnaruumi mõistliku kasutamise probleem, mis on tekkinud praeguse õigusruumi puudujääkide tõttu. Tegemist on poliitika- ja ohutuspõhise lähenemisega, mis nõuab kiiret reformi.

5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust liiklusseaduse ja linnaplaneerimise valdkonnas, keskendudes renditavate kergliikurite ja pisimopeedide regulatsiooni puudujääkidele. Ta kirjeldab detailselt probleeme, nagu kontrollimatu hulk sõidukeid ja kõnniteede kasutamine laoplatsina, mis viitab praktiliste olude tundmisele. Ekspertiis väljendub ka vajaduse rõhutamises anda kohalikele omavalitsustele paremad reguleerimisvahendid.

5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on formaalne ja selgitav, kuid samas tungiv, rõhutades eelnõu vajalikkust ("väga vajalik eelnõu"). Ta kasutab loogilisi argumente õigusruumi ja ohutuse kohta, täiendades neid elavate kirjeldustega (nt kõnniteede täitumine), et luua kuulajates arusaam probleemi ulatusest. Toon on veenev ja otsib laiapõhjalist toetust.

5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster keskendub seadusandlikule tööle Riigikogus, esitledes Isamaa algatatud otsuse eelnõu esimest lugemist. Mainitakse ka teema eelnevat arutamist majanduskomisjonis. Kõneleja on aktiivne algataja ja eestkõneleja konkreetse regulatsioonivajaduse teemal.

5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest vastaspoolt ei kritiseerita, kuid rõhutatakse vajadust reformida praegust reguleerimata olukorda, mis laseb rendiettevõtetel kontrollimatult laieneda. Kriitika on suunatud pigem õigusruumi puudujääkidele, mis ei võimalda kohalikel omavalitsustel piisavalt reguleerida. Hoiatatakse, et turu kontrollimatu kasv (veel viis või kuus firmat juurde) viib liiklusrägastikuni.

5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja on avatud koostööle, rõhutades, et samasisuliste ettepanekutega on välja tulnud veel kaks erakonda. Ta kutsub üles toetama eelnõu erakondlikust kuuluvusest hoolimata ning viitab Tallinna võimuliidu konsensusele regulatsiooni vajalikkuses. Stiil on kompromissi otsiv ja laiapõhjalist toetust taotlev.

5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on suunatud Eesti suurematele linnadele ja kohalike omavalitsuste probleemidele, kes on kimpus renditavate kergliikurite liigse hulgaga. Eelnõu eesmärk on anda kohalikele omavalitsustele õigus oma territooriumil olukorda reguleerida vastavalt kogukonna vajadustele.

5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated tunnustavad vaba turumajandust ja ettevõtjaid, kuid rõhutavad, et rendiettevõtete kontrollimatu tegevus avalikus ruumis vajab riiklikku sekkumist ja reformimist. Eesmärk on tasakaalustada ettevõtlusvabadust linnaruumi mõistliku ja turvalise kasutamisega, vältides kõnniteede muutumist laoplatsideks.

5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on liiklusohutus ja avaliku ruumi turvaline kasutamine, eriti jalakäijate kaitse. Rõhutatakse, et rendisõidukite hulk häirib jalakäijaid ja teisi liiklejaid, mistõttu on vaja tagada ohutu liikumine kõigil liiklusvahenditel ja jalgsi.

5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Vabariigi Valitsusele ettepaneku tegemisel algatada liiklusseaduse muutmise eelnõu. Kõneleja on algataja, kelle eesmärk on anda kohalikele omavalitsustele õigus piirata või keelata renditavate kergliikurite kasutamist oma territooriumil, mitte kehtestada uusi riiklikke keelde.

5 Analüüsitud kõnesid