Päevakorra profiil: Mart Maastik

Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

2025-05-15

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv haridusministri plaanidele, mis puudutavad regionaalsete ametikoolide ja gümnaasiumide ümberkorraldamist. Vastuseis on intensiivne ja keskendub poliitika negatiivsetele tagajärgedele, nagu koolide hääbumine, töökohtade kadu ja riigivara müügile panek. Argumentatsioon on peamiselt tulemuspõhine, rõhutades kavandatavate muudatuste kahjulikku mõju kohalikule elule.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles detailset teadmist regionaalse haridusvõrgu kohta, tuues esile spetsiifilisi numbreid Hiiumaa Ametikooli kohta (170 õppurit, 115 aianduse erialal) ja gümnaasiumi lõpetajate arvu (40). Ekspertiis on selgelt suunatud kutsehariduse struktuuri ja regionaalsete demograafiliste andmete analüüsile. Samuti on ta teadlik Suuremõisa lossi rollist ametikooli asukohana.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on konfronteeriv ja kahtlev, esitades ministrile otseseid küsimusi ja väljakutseid poliitika loogilisuse osas ("Kuidas on see võimalik?"). Kasutatakse loogilist argumentatsiooni (põhjus-tagajärg ahelad), et näidata, kuidas ühe eriala kaotamine viib terve kooli hääbumiseni. Apellatsioon sisaldab ka emotsionaalseid elemente, rõhutades töökoha kadu ja ajaloolise hoone (Suuremõisa loss) võimalikku müüki.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster piirdub lühikeste, teravate sekkumistega või küsimustega ministri ettekande ajal, mis viitab osalemisele parlamendi debatis või kuulamisel. Andmeid esinemiste sageduse või rütmi kohta väljaspool seda sündmust pole piisavalt.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud Haridus- ja Teadusministri ning tema esitatud reformide vastu, mis puudutavad haridusasutuste ühendamist ja erialade kaotamist. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes kavandatavate muudatuste negatiivsetele tagajärgedele koolidele, õpilastele ja kohalikele töökohtadele. Kompromissivalmidust ei väljendata, vaid esitatakse tugev vastuväide.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid pole piisavalt.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on väga tugev ja kitsalt suunatud Hiiumaale. Rõhutatakse, kuidas hariduspoliitika mõjutab otseselt kohalikke asutusi (Hiiumaa Ametikool, Suuremõisa loss) ja kohalikku majandust. Eesmärk on kaitsta regionaalseid hariduskeskusi mandrile suunduva tsentraliseerimise eest.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad haridusasutuste rolli kohaliku majanduse toetajana, luues tööd ja toetades kohalikke ettevõtjaid (õpilaste ööbimine ja söömine). Vastustatakse poliitikat, mis viib töökohtade kadumiseni ja riigivara (lossi) müüki panemiseni. Seisukoht on kaitsev olemasolevate kohalike majandusstruktuuride suhtes.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduse kättesaadavus ja kvaliteet regionaalsel tasandil, eriti kutsehariduse (aiandus) säilitamine. Rõhutatakse vajadust säilitada kohalikud hariduskeskused, et vältida õpilaste lahkumist mandrile ja tagada kohalikele elanikele töökohad.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud Haridus- ja Teadusministri pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimise plaanidele vastandumisele. Prioriteet on takistada ametikoolide hääbumist, tasuta erialade kaotamist ja koolide sundliitmist gümnaasiumidega.

2 Analüüsitud kõnesid